Dnešní doba je náročná pro nás všechny. Uspět není snadné a pouhý talent už dávno nestačí. Bez prvotřídního marketingu, dokonalé tváře a osobního kouzla by řada návrhářů zapadla v davu. Tito návrháři se snaží zákazníky přesvědčit o svém umu vlastní tváří, kterou rádi propůjčují reklamním kampaním. Své jméno dávají na kabelky, brýle, boty, trička, a tak i když zákazníci nemají dostatek financí na drahé róby, mohou si dovolit pořídit alespoň onu kabelku s božským jménem a dávat na odiv svůj vytříbený vkus a sociální postavení.
Tom Ford se narodil v Austinu ve státě Texas. Nejprve se věnoval herectví a až později začal studovat na newyorské Parson´s School of Design. Po studiích odešel do Paříže, kde pracoval jako učeň v módním domě Chloé. I když mu Evropa učarovala, vrátil se zpět do New Yorku, kde pracoval pro návrhářku konfekce Cathy Hardwick a poté pro Perryho Ellise. Po těchto zkušenostech se vrací zpět do Evropy konkrétně do Itálie, kde začíná pracovat pro značku Gucci, kde se nakonec stává i kreativním ředitelem. A právě v tu chvíli začaly prodeje Gucci razantně stoupat. Bohužel každý úspěch předchází pád. Vše změnily prodeje, akcie a nový majitelé. Značka Gucci kupuje část akcií značky Yves Saint Laurent, která s Tomem Fordem v roli návrháře nesouhlasí. V roce 2004 Tom Ford opouští značku Gucci po uvedení kolekce pro Rive Gauche (konfekční řada YSL) a zakládá svou vlastní značku. Pocta za celoživotní přínos americkému módnímu průmyslu nenechala na sebe dlouho čekat. Tom Ford si letos v červnu převzal cenu CFDA.
Tom Ford je nejen talentovaný módní návrhář, ale především dobrý obchodník s pragmatickým přístupem k módě. Tom se nikdy netajil tím, že miluje luxus a na ten je třeba si vydělat. Nikdy se nestyděl za to, že je komerční návrhář, naopak byl a je na to pyšný. Právě to považuje za mnohem náročnější, umět si módou vydělat než být jen uměleckým snílkem. Přesně tento přístup by si řada českých návrhářů měla vzít k srdci nebo se smířit s tím, že sněním a vymýšlením nenositelného si vydělají pouze a jen na rohlík s máslem.
Tom Ford ve svých kolekcích sází na prvky retromódy 90. let, které všichni dobře známe a důvěřujeme jim a obohatit je o něco nové, co nás bude fascinovat. To je podle něj klíč k úspěchu. Jeho zákazníci mají rádi jistotu, kterou rádi rozbijí něčím novým.
“Úkolem módního návrháře je zachytit pocit, který se vznáší ve vzduchu, a proměnit jej v něco hmotného, co si lidé mohou koupit, umět se vcítit do ducha doby a vymyslet, jakou hmatatelnou věc, kterou si lidé budou kupovat, lze vytvořit.” Tom Ford
I český módní víkend MBPFW sází na Toma Forda. Celou akci odstartuje již ve středu právě unikátní instalace modelů návrháře Toma Forda, která vznikla ve spolupráci s hotelem Four Seasons Hotel Prague.
Foto: Profimedia.cz; Archiv firem