S Klárou jsme se společně potkaly ve Wine Foodu, kde vždy vládne příjemná atmosféra s vůní prosecca a parmazánu. U horké italské kávy jsem se na počátku rozhovoru dozvěděla o Kláře více, než jsem vůbec tušila. V minulosti spolupracovala s Ladislavem Špačkem při jeho psaní Velké knihy etikety. Byla i kostýmní výtvarnicí populárních seriálů, působila jako módní redaktorka magazínů ELLE, MARIANNE a XANTYPY. Kláru můžete pravidelně sledovat v pořadu České televize Sama doma, kde divačkám radí, jak zacházet s aktuálními trendy. Kromě tohoto bohatého výčtu Klářiných zkušeností nemohu zapomenout na to hlavní. Klára se především snaží pomoci ženám i mužům měnit jejich módní styl prostřednictvím Módní ordinace, kterou sama založila.

Klára Klempířová

Klára Klempířová

Proč si se rozhodla založit Módní ordinaci a co tento název představuje?

Módní ordinaci jsem založila v roce 2007.  Měla jsem potřebu proměnit bohaté pracovní zkušenosti v něco užitečného. Chtěla jsem být ženám nápomocna a předat jim své know-how v oblasti odívání a musím říci, že to mě dělá šťastnou. Módní ordinace je služba, servis, který má klientkám pomoci najít jejich osobitý styl. Nejlepší je začít tzv., revizí šatníku. Nikoli tím, že převážnou část vyhodím, jak to bylo k vidění v televizi. Naopak, nejprve se snažím pochopit, co si ta žena nakupuje, jakým barvám a střihům dává přednost.  Všimněte si, že některé ženy jsou zacyklené a stále dokola si kupují stejné nebo velmi podobné věci, aniž by si to uvědomovaly. Já se jim to snažím rozklíčovat a pomáhám jim najít jinou cestu, která je pro ně vhodná.

Snažíš se své klientky od základu změnit?

To v žádném případě.  Osobnost člověka nezměníte, jen mu můžete udělat lepší image. Společně nalézáme klíč k jejich osobitosti podle barvy očí, vlasů, pleti, podle postavy i podle naturelu.    

Nejprve zjišťuji jaké mají zaměstnání, jak a kde tráví svůj volný čas. Snažím se vcítit do své klientky nebo klienta a podtrhnout její přirozenost. Nesnažím se vytvářet další Kláry Klempířové. Cíl je jasný- musí se cítit skvěle.

Týkají se tvé rady striktně jen šatníku nebo zabrousíš občas i do líčení či úpravy vlasů?

Určitě, radím komplexně. Velmi oblíbená je třeba situace: „mám ráno na nalíčení pouhých pět minut!“. Tak si to s klientkou stopneme a jak milé je překvapení, že se to dá stihnout!

Dále doporučuji vhodnou  kadeřnici, o které vím, že umí nejen dobře stříhat a česat, ale i poradit, jak střih nebo barvu vlasů upravit.

IMG_3672

Je služba Módní ordinace jednorázová záležitost?

Ve většině případech ano. Ve chvíli, kdy splním svůj úkol a žena se cítí dobře, má práce může skončit. Ale mám klientky, se kterými se potkávám pravidelně každou sezonu a jsou i takové, které nerady nakupují a vše nechají na mě. Často mi klientky volají při výjimečných příležitostech- jsem schopná radit i na dálku- po telefonu, po mailu…

Často a rádo se traduje, že móda je jen pro bohaté. Jaké jsou tvé klientky?

To si nemyslím. Krásná a elegantní můžete být za všech okolností. Klientek mám mnoho, z různých společenských vrstev a ta rozmanitost mě baví. Ráda pomáhám ženám na mateřské dovolené, které se chtějí vrátit zpět do práce. Nebo dámám v důchodu, které mají a sebe konečně více času.

Kam nejraději se svými klientkami chodíš nakupovat?

Nejdříve si vždy zjistím, kam ony rády chodí. Z toho  usoudím jakou kvalitu vyhledávají a navrhuji ji podobné značky ve stejné cenové relaci, které zatím neznali.  Snažím se jim vysvětlit zásadu, že je důležité investovat především do nadčasových kousků a ty mohou být dražší výhodou investicí. Trendové věci naopak můžeme nakupovat v levnějších módních řetězcích, jejich módní životnost trvá jen pár sezon. A ráda chodím k „řemeslníkům“. Pokud chci nadčasové boty, volím ryze obuvnickou firmu apod…

Posíláš své klientky i k českým návrhářům?

Ano určitě, ale protože jsem v minulosti navrhovala a měla svůj salon, jsem schopná jim pomoci s návrhem sama. Společně s klientkou vytvoříme návrh podle materiálu, který jdeme spolu vybírat. A pak je zavedu do ateliéru Black Pin v Celetné ulici, který „vybudovala“ Hana Zouvalová majitelka La Gallery Novesta, kde jim šaty na míru ušijí.

Klára Klempířová

Klára Klempířová

Pracuješ také jako kostýmní výtvarnice, v minulosti si  oblékala jeden nejmenovaný seriál. V čem tato práce spočívá a co ti tato zkušenost dala?

Bylo to náročné a zároveň velmi přínosné. Výtvarnice v takovém seriálu dělá image 30 až 40 postavám. Začíná se tak, že měsíc předem „plníte“ kostymérnu oblečením a doplňky ve velikostech obsazených herců a poté asistent naplánuje přesný časový harmonogram kostýmních zkoušek. Na jednoho herce máte třeba jen půl hodiny a během této krátké doby je nutné vyzkoušet několik ( mnoho) kombinací, nafotit je a pak prezentovat režisérovi. Ten si vybere podle toho, jak chce, aby charakter dané role vyšel na obrazovce. U seriálu je tato práce jedno velké hektické kolo, ale zároveň mimořádná zkouška odolnosti a důkaz, jestli svou práci člověk má rád. Byla to pro mě škola života, kterou nyní mohu zúročit v Módní ordinaci.

V této zemi je na metr čtvereční snad nejvyšší počet stylistů na světě? Mají všichni šanci uspět?

Myslíte? Já myslím, že je prima, že si každý může zkoušet dělat co chce. Otázka jde, jestli uspěje a zda se tím i uživí. Pro klienta je důležité si  dobře vybrat podle intuice, referencí a podle toho, co má stylista všechno za sebou.

KK 2014

Jak klient může poznat správného stylistu a co by měl stylista umět?

Domnívám se, že je to řemeslo jaké každé jiné. Rozhodně nestačí být bývalým prodavačem, který si udělá jeden kurz. Mám jistotu,  že když vybírám věci v obchodech, poznám dobrou kvalitu, protože umím šít, studovala jsem textilní materiály a střihy.  Navíc jsem v minulosti předváděla, takže dokážu klientkám poradit, jak se správně postavit a nafotit. K úspěchu navíc vede neustálé učení a zdokonalovaní, být o krok vpředu, sledovat trendy, výstavy a vše co se kolem nás děje .

Jaký je rozdíl mezi stylistou v časopisech a tím osobním?

Mám zkušenosti s obojím. Stylista v módním časopise dělá víc umění než cokoli jiného. Vytváří outfit, který bude ladit s celkovou atmosférou časopisu, bude fotogenický a v žádném případě nudný. Má to snadnější, protože obléká dokonalé modelky. Málokdo se přesně takto do detailu obléknete v běžném životě. Je to inspirativní, protože realita je často jiná.

Foto: Archiv Kláry Klempířové; Profimedia.cz; Milada Fišerová- SPOTLIGHT studio