Diesel je na trhu již od roku 1978, proč výběr hlavního materiálu padl na denim?
Spíše než výběr samotného denimu to byl impuls udělat něco odlišného, blízkého mladým z konce sedmdesátých let. V tomto období byl hodně populární americký sen, kde hlavní roli představoval v odívání právě denim.
Jak moc zasahuje Renzo Rosso do designů jednotlivých modelů?
Renzo je osoba, která miluje to, co dělá a má s tím spjatý i pečlivý podnikatelský plán. Musíme ale uznat, že se účastní množství technických částí produkce, fittingu a podílí se na celkových náladách kolekcí, barvách… Umí inspirovat a dát správné mantinely každému, i když se celému procesu nevěnuje osobně.
Jaký je Renzo otec?
Když jsme byli mladší, byl velmi zaneprázdněný, ale zároveň se nám věnoval. Koneckonců je dobrým otcem, s naší matkou nás řádně vychovali a předali nám hodnoty našich prarodičů, kteří se řídili výchovou „staré školy“.
Jaké bylo vaše dětství po boku takové osobnosti?
V našem případě známe Renza ze všech aspektů a brali jsme jej jako klasického tátu. Navíc jsme vyrůstali v období, kdy nebyl tolik proslavený, jako je nyní.
Ovlivnil vás otec ve vašem pracovním životě? Bylo vám hned jasné, že zůstanete v módním odvětví?
Narodili jsme se do prostředí zahalené do denimu. Rovněž díky tomu, že naši rodiče stále pracovali. Zdálo se nám přirozené být součástí mezinárodního konceptu jako je Diesel. Můžeme tvrdit, že nám denim teče v žílách. Každopádně náš otec nás nikdy nepodněcoval k převzetí jeho práce. Vždy říkal: „ dělejte v životě co chcete, hlavně, aby jste byli šťastní“. Byl to pro nás přirozený proces – nejdříve jsme ve firmě pracovali jen pro „hru“ a poté jsme se stali plnohodnotnými pracovníky.
Soupeřili jste jako bratři někdy mezi sebou?
Ne nikdy, skvěle se doplňujeme, takže takové situace jsme nikdy neřešili.
Kampaně Dieslu jsou vždy velmi kreativní a inovativní. Jaký byl cíl kampaně #dieselreeboot? Co vás vedlo k výběru ‘’nedokonalých“ modelek jako Vinnie Harlow nebo Jilian Mercado?
Od vstupu kreativního ředitele Nicoli Formichetti do Dieslu se nám otevřel úplně nový pohled na značku. Dát do kampaně abnormální modely byla v podstatě odjakživa součást konceptu Dieselu, odráží to i tento lifestyle. Chceme tím říct, že lidé jsou podstatní ve společnosti, ať jsou různí, ale musí také akceptovat, že nemusí být pokaždé středobodem.
Co si myslíte o současném módním světě, kdy velké firmy jako OTB odkupují jednotlivé brandy?
Záleží na tom jaký záměr má daná firma se zakoupenou značkou. Koupit značku pro využití návrháře pro jiné brandy zakoupené firmou, to je politika, která se nám nelíbí, a nepodporujeme ji. Zato koupit značku, abychom ji mohli dále rozvíjet a udělat vše, aby vydržela co nejdéle v čase, to je přesně styl, který nás vystihuje.
Je móda stále tím, čím v historii byla?
Stefano: Z mého pohledu spotřebitele je dnešní móda nudná. Velké značky se soustředí na více méně stejné věci. Navíc je tu jeden velký problém, a to obava chtít se odlišovat. Jednou bývalo velmi obtížné kopírovat. Dnes fast retailer dokáží vzít perfektní módní koncept kolekce a reprodukovat ho po dvou týdnech s tím, že ho dostanou na trh za třetinu ceny. Začíná to být vše jedna velká honička mezi značkami, která pomalu ztrácí osobní styl.
Andrea: Mně v módě chybí podstatně dekády. Dříve než přišel boom internetu, existovaly módní dekády, ze kterých dnes návrháři bouřlivě hledají inspiraci. Padesátá až devadesátá léta se nesly v duchu experimentování a streetstylu. Dnes bych to nazval virtuální módou.
Co vás dělá hrdými Italy a co vás naopak na Itálii netěší?
Hrdými nás dělá spousta věcí… Například estetika, kultura, jídlo a fantazie, která je pro Italy obecně velmi specifická. Poté nás ale netěší, že jako národ nedokážeme tyhle atributy využít na maximum. Nejsme schopni vytvořit systém, který by reálně podpořil umění a know how, kterým se Italové odlišují od ostatních.
Máte nějaký sen v šuplíku?
…Snů je nespočetně moc…
Stefano: Můj pracovní sen je dostat OTB z fáze zrání do dalšího vývoje. Dokázat utvrdit firmu nezávisle na tom, kdo ji založil tak, aby jednou i náš otec mohl užívat bezstarostného důchodu. V osobním životě mě momentálně čeká velká změna, s manželkou očekáváme potomka. A chtěl bych také dostat náš fotbalový tým do série A.
Andrea: Mým snem je dostat Diesel i do kategorií, které nejsou striktně svázané s oděvním průmyslem. Chtěl bych značku Diesel posunout více do lifestylu skrz interiéry a jiné výrobky.
Jak se vám líbí Praha, je to vaše první návštěva?
Už jsme Prahu párkrát navštívili. Pořádali jsme tu několik fotbalových utkání. Praha je velmi krásná. Navíc jsme měli to štěstí, že jsme potkali i velmi sympatické a milé osoby, takže návštěva České Republiky je vždy příjemnou záležitostí.
Rozhovor rovněž v italském jazyce
Diesel e sul mercato dal 78, perché la scelta del jeans come tessuto principale del brand?
Penso che più che partile sul idea di denim penso sia partita dal idea di fare qualcosa di diverso in un stile di vita dei giovani di quel era. Alla fine dei anni 70’ cera molto il sogno del “American dream” in conseguenza uno degli item più importanti fu appunto il denim.
Quanto e presente Renzo Rosso nella creazione degli abiti?
Lui e una persona che ama il prodotto lo sente, lo vive e ha una visione di mercato imprenditoriale. Devo dire che e presente nei molti stop tecnici dai fitting ai mood, colori…Quindi e molto presente. Sa dare stimolo e gusto che riflette il lifestyle di Diesel a ogni singolo prodotto anche se non ci lavora direttamente.
Come è Renzo come padre?
Fin che eravamo più giovani era stato un padre molto impegnato ma molto presente. Quindi alla fine dei conti era stato un buon padre. Con nostra madre ci hanno educato bene, sono stati capaci di passarci i valori che derivano dai nostri nonni che derivano da origini contadine.
Come era la vita accanto ad un personaggio come lui?
Alla fine tu vedi tutti gli aspetti d una persona. Quindi nel bene o nel male la prendi come una persona qualsiasi. In più avevamo avuto la fortuna di crescere quando non era un personaggio cosi conosciuto.
Vi a influenzato nel lavoro e nella scelta della vostra carriera? Pensavate sempre di restare nella moda come lui?
Siamo nati in un luogo di tessuto praticamente con l odore di denim dato che i nostri genitori lavoravano molto. Sembrava quasi normale essere presenti i un contesto cosi internazionale come Diesel. Possiamo dire che abbiamo il jeans nel sangue. Perché poi inizi a lavorarci per gioco e finisci a rimanere. Era molto naturale come scelta per noi, poi nostro padre non ci ha mai obbligato ti fare il lavoro suo diceva sempre: “Fate quello che volete nella vostra vita basta che siate felici”.
Come fratelli vi sentivate in competizione?
Mai, siamo molto complementari quindi non ci siamo sentiti mai così.
Le campagne pubblicitarie di Diesel sono molto creative ed innovative. Quale era il messaggio che volevate dare attraverso la campagna #dieselreeboot? Perché la scelta delle modelle ‘’imperfette’’ come Vinnie Harlow o Jilian Mercado?
Con l entrata di Nicola Formichetti si e aperto un ambiente nuovo. L idea di mettere dei modelli anormali e sempre stato un stile nei termini di Diesel. La tipologia di modelli e il contesto dove sono stati scattati riflette il prodotto ma anche il lifestyle. Ci piace dire che siamo ma anche che non lo siamo.
Cosa pensate del mondo della moda di oggi dove le grandi firme come la OTB comperano dei brand conosciuti?
Dipende quale sia la finalità. Comprare un marchio per poi usufruire del designer per un altro marchio del gruppo e una politica di sfruttamento che a noi non piace e non facciamo. Se invece lo si compera per svilupparlo e farlo diventare potenzialmente durativo nel tempo allora e più vicino alla nostra mentalità.
Cosa e la moda di oggi? Pensate sia la stessa di un tempo?
Stefano: Dal mio personale punto di vista, quasi più da consumatore, la moda d oggi e molto noiosa. I grossi marchi stanno facendo quasi tutti un po’ la stessa cosa. In più ce un grandissimo problema, paura del voler distinguersi. A differenza di una volta che era difficile copiare. A giorno d oggi i fast retailer sono capaci di copiare un concetto molto distintivo di collezione in due settimane e spararlo nei negozi ad un terzo de prezzo. Sta diventando tutto un susseguirsi di trend comuni dove la distintività dei brand si sta perdendo.
Andrea: A me quel che manca di più nella moda sono le decadi. Prima del intervento di internet esistevano le decadi, oggi non esistono più. Quindi i anni 50’,60’,…90’ sono le decadi che in qualche modo hanno dato la moda e l’esperimentazione. Non esiste più la moda che proveniva dalla strada ora e un mix di moda virtuale.
Cosa vi rende orgogliosi di essere italiani e cosa vi fa arrabbiare?
Orgogliosi, tante cose… Il senso estetico, la cultura il cibo la fantasia in generale che hanno i Italiani e abbastanza unica. Poi fa arrabbiare invece di valorizzare al massimo queste doti tendiamo a sfruttare male il lavoro delle persone. E non siamo capaci di creare un sistema che realmente valorizzi le capacità in più che i Italiani hanno a confronto di altri.
Avete un sogno nel cassetto?
I sogni sono tanti…
Stefano: Il mio sogno lavorativo e portare la OTB dalla fase di maturazione alla “next level”. Riuscire a rendere la ditta forte e indipendente da chi lo ha fondato… Sui sogni personali… Diventerò papà quindi e un nuovo passo importante nella mia vita. Poi sogno di portare la mia squadra di calcio alla serie A.
Andrea: Per me in termini lavorativi mi piacerebbe infondere il “Dieselness” anche in categorie che non centrano con l abbigliamento. Vorrei far vivere un lifestyle Diesel anche attraverso i oggetti e i interni.
Quanto vi piace Praga, avete mai visitato Repubblica Ceca?
Siamo stati diverse volte, abbiamo fatto qualche partite di calcio. Praga e bella al livello estetico e abbiamo avuto anche la fortuna di conoscere gente simpatica quindi e un esperienza sempre piacevole.
Foto: Unique Fashion Week; Diesel