Jako jedna z mála návrhářů nesnila o svém povolání od malička. Věděla určitě, že chce dělat něco kreativního, na výsluní současného oděvního designu se však dostala téměř náhodou. Mary Katrantzou vede vlastní, velmi dobře našlápnutý byznys, spolupracovala už ale i s konfekcí Topshop nebo zimní značkou Moncler.
Mladá Mary Katrantzou se narodila v Řecku, kvůli školám se však vydala do zahraničí. Nejprve studovala v Americe architekturu, potom se přestěhovala za slavnou Central St. Martins do Londýna. Tam ale nešla za oděvem, jak by se dalo čekat. Původně se Mary Katrantzou věnovala potiskům v interiérovém designu.
Až potom ji napadlo, že by svým dílům mohla přidat další rozměr modelací na tělo. Magisterský stupeň na Central St. Martins už tedy absolvovala v ateliéru oděvu. Ačkoliv své práci stále moc nevěřila, dostala se do výběru studentů prezentujících se během závěrečné show na londýnského fashion weeku. Její kolekce na zimu 2008, kde na šaty vytiskla obří šperky, sklidila velký úspěch.
Po celou dobu studia prý Mary Katrantzou přemýšlela, co a jak by měla tvořit. Po zdaru diplomové řady však neváhala a rozhodla se konat. Přestože jí okolí radilo opak – a to včetně významné kritičky Style.com Sarah Mower – nejistá designérka se nedala odradit ani ekonomickou krizí, ani pochybami nad svým talentem, a vrhla se za snem nastartovat vlastní byznys.
Revolucionářka 21. století
Abyste založili vlastní značku, nepotřebujete jenom talent a skvělý příběh. Třeba je i velký kapitál. Mary to vyřešila celkem rafinovaně – přihlásila se do soutěže NEWGEN, která mladé talenty sponzoruje. Podporu získala, a to rovnou na šest sezón, tedy od roku 2009 až do roku 2011.
Během tří let si postupně budovala rukopis a své velkoplošné tisky pomalu ale jistě dostávala mezi lidi, zejména do hledáčků fotografů módy ulice. Tehdy ještě vlastní, zářivý potisk nebyl ani omylem standard, jak je tomu dnes. Přestože ho pionýři, třeba Basso and Brooke, prosazovali již pár let předtím, největší boom za sebou ještě neměl.
Mary Katrantzou tedy patří k největším protagonistům této technologie, o které odborníci tvrdí, že je jednou z nejpřevratnějších 21. století. Společně s ní se o totéž snažili třeba značky Peter Pilotto, Thakoon nebo designér Jonathan Saunders.
Tisk, drahé kameny i sukně z tužek
Síla modelů Mary Katrantzou však zdaleka nespočívá pouze v originálních vzorech. Jak podotkla pro server Business of Fashion, který se vloni v prosinci zabýval otázkou, zdali už není digitální tisk na ústupu, její tvorba není pouze o jedné technologii.
„Moje práce jde za tisk a vždy se soustředila na siluetu a inovaci materiálu. Využívám precizních konstrukcí, abych lichotila ženské figuře, a zajímá mě způsob, jakým mohou potištěné textilie změnit tvar ženského těla. Tvar, barva a inovace materiálu jsou stejně důležité jako potisk,“ shrnula v kostce svoji filosofii Mary a naráží i na to, že kromě tisku využívá i vlastních žakárů.
V kolekcích se přístup řecké designérky odráží zcela zřetelně. V řadě na podzim/zimu 2009, první po absolutoriu, se inspirovala flakóny parfémů. O sezónu později už k výrazné inspiraci – formám foukaného skla – přidala i skleněné doplňky a krystaly Swarovski. Jako členka Swarovski Collective mimochodem Mary zdobí své řady elementy světového klenotnictví již pár let. Velké kousky přišívá na textil – dává mu tím hloubku. Malé úlomky posázené po siluetě zase dodávají lesk a třpyt.
Nicméně zpět ke kolekcím. Jednou z přelomových pro Řekyni byla řada na jaro/léto 2011. Na precizně střižené šaty vytiskla různé interiéry. Vrátila se tak ke své původní vášni a zároveň dodala té aktuální určitý posun. Více než kdy jindy totiž používala různé materiály, a to konkrétně ty, které se nějak týkají designu prostor. Zejména šlo o vzdušné řasené lásky evokující záclony. Inspiraci pak promítla i do střihů. Výsledkem byly například jedny z doteď nejznámějších počinů – sukně ve tvaru typických stínidel na lampu. A když už jsme u těch nezapomenutelných momentů – co taková sukně z konců žlutých tužek s červenou gumou z kolekce 2012?
Po sérii zářivých vzorů (květiny, psací stroje, poštovní známky) Katrantzou překvapila “japonskou” kolekcí na zimu 2013. Byl to důkaz, že dokáže upoutat i bez barev. Navíc zařadila opět kousky jako kostýmky a pleteniny, pokračovala tím ve dříve započaté snaze pokrýt celou škálu klasického dámského šatníku. Znovu se vyžila i v úpravě textilu – do kůže ústřední motiv vytlačila.
Po podzim/zima 2013 přišla Řekyně se svou první kolekcí Resort. Opět pracovala s krajinami. Na rozdíl od předchozích šedavých japonských ale tentokrát vytiskla zářivé květinové zahrady, pohledy do parků i na fasády mrakodrapů. Nejnovější kolekce na jaro/léto 2014, představená před pár týdny v Londýně, si hraje s botami – se zvětšeninami i leskem polobotek – a s překrásným vyšíváním lesklých kamínků do tvarů květin.
Nové náboženství
Mary Katrantzou je právem nazývaná královnou potisků. Její šaty jsou totiž předmětem touhy spousty žen. Vyhledávají je jak módní osobnosti, které potřebují specifický výraz, aby si je odchytli street style fotografové, tak i sběratelky, normálně nosící černou od hlavy až k patě.
Mary Katrantzou je název nového náboženství. Je to víra v solitéry s příběhem, které mají tu zvláštní moc chytit vás a nepustit, dokud neprozkoumáte jejich každičký detail.
Mary Katrantzou v Praze
Mezi více než 230 obchodů po celém světě, v nichž najdete kolekce Mary Katrantzou, nově přibude i pražský SIMPLE Concept Store. Resort kolekci mladé designérky nabídne od listopadu. K prodeji budou vybrané šaty, legíny i svetříky.
Foto: Oficiální Facebook Mary Katrantzou