Někomu se líbí absolutní ženskost, někdo se obléká do čistého minimalismu, někdo se halí do vrstev černé avantgardy. Téměř všechny nás ale upoutá lesk a třpyt drobných barevných plíšků, stříbra či zlata. V ten moment se měníme v ony straky, za které nás všichni automaticky mají. Ať už z pouhé zvědavost nebo z touhy “tohleprostěchcinasebe”, fascinovaně sledujeme každý odlesk buď imitace, anebo skutečného drahého kamene.
Během týdnů módy, které právě skončily Paříží, bylo samozřejmě k vidění nespočet zdobných modelů. Některé však spojuje ještě něco jiného než efektnost – sponzoruje je firma Swarovski.
Známé klenotnictví vybírá do svého programu Swarovski Collective mladé zajímavé desingéry, kterým rozdává své elementy a zároveň financuje část kolekce. Tradice vznikla v roce 1999 potom, co členka rady firmy a ředitelka její nadace Nadja Swarovski navázala přes novinářku a jeho patronku Isabelu Blow spolupráci s geniálním Alexandrem McQueenem.
Novými sponzorovanými tvůrci byli letos Michael van der Ham, Sister by Sibling a Alexis Mabille. Přidali se k sestavě designérů, která zůstala z minulých sezón. Tam patří například Mary Katrantzou, Rodarte, Prabal Gurung, Suno, Band of Outsiders nebo Wes Gordon. Průřez jejich zdobnými modely si můžete prohlédnout v galerii.
Od Paříže po Prahu
Značky ale využívají kvalitních komponentů i mimo projekt Swarovski Collective. Naposledy třeba módní dům Givenchy, který z krystalů poskládal masky pro nedávnou pařížskou přehlídku (“lepit” je na obličeje modelek prý muselo 40 lidí a zabralo to 12 hodin).
Přímo pro Swarovski pak navrhoval třeba Maison Martin Margiela, šperky doplnily jeho přehlídku na posledním Haute Couture fashion weeku v Paříži. Samotná divize s kamínky, Swarovski Elements, pak spolupracovala třeba s nejmladší členkou komory Haute Couture Yiqin Yin.
Zajímavé spojení se Swarovski vzniklo i na území Prahy, konkrétně na půdě UMPRUM. Ateliér Liběny Rochové tvořil šaty inspirované prstenem Nirvana. Vysoce konceptuální řadu jsme v rozpracovaném stádiu viděli v rámci letních klauzur, hotové budou vystaveny během Designbloku v butiku Swarovski. Tento projekt však nemá s oficiálními programy klenotnictví na podporu mladých a studentů nic společného, vznikl na základě vlastní dohody.
Foto: archiv Swarovski, archiv značek, WWD