80. léta jsou známá jako desetiletí, které se posunulo ke drahé a okázalé módě, kvalitní oděv, který se lidé nebáli hrdě ukazovat světu, byl spojen s prestiží a úspěšnou kariérou. Je to také doba vzniku a rozvoje velkého množství značek, log a visaček a upevňování ikonických kousků, které mají své místo na slunci dodnes.

armani1

Z anglického young urban profesional vzniklo označení “yuppies”, které označovalo mladé kariéristy, pro něž byl luxus statusem. Jednalo se o muže (a posléze se takto označovaly i ženy), kteří věnovali velké úsilí a mnoho času svému vzhledu. Nepotrpěli si na žádné výstřelky, měli v oblibě spíš tlumené barvy, klasické věci jakými se stal například trenčkot od Burberry, polo trička Ralph Lauren či další konzervativní části outfitu.

Mezi ženami zavládla touha po vybudování kariéry, v kurzu byly vysportované dámy, které oblékaly kostýmky s možná až přehnaně vycpanými rameny, což jim dopomáhalo zařadit se po bok stejně úspěšných mužů. Z té doby bych ráda připomněla styl M. Thatcherové, N. Reaganové či hlavních hrdinek seriálu Dynastie.

1d9026099aefbfd7f1c85017640bb3eb

Velkou Británii si postupem času podmanila návrhářka Vivenne Westwood s kolekcí Piráti a Buffalo, stejně tak se přidal i John Galliano či zástupce královské rodiny. Byla to právě zesnulá princezna Diana, označovaná za “sloane ranger” (mladou šlechtičnu nosící praktické konzervativní oděvy), která se stala přes noc doslova módní ikonou.

Diana a Nancy Reagan

Diana a Nancy Reagan

V Paříži se přihlásil o slovo rebel a eklektik Jean Paul Gaultier, který zahájil smutnou éru propůjčování svého jména a vytváření mnoha licencí například pro Japonsko, Rusko či arabské země. Právě zde vidíme jasný počátek problému dnešní doby, tj. kopírování a prodej falešného zboží pod označením luxusní značky. Proslavil se také svými kuželovitými podprsenkami a body, které si oblíbila zpěvačka Madonna.

33aaef10ed163ac37a73bb33b8b3e108

Paříž ale nebyla pouze o něm, dámskými kostýmy a ostrými konturami zde oslnil Thierry Mugler, dům Chanel převzal po smrti Coco Karl Lagerfeld, který se nebál narušit tradici a vnést do značky i něco svého. Nezapomeňme ani na Christiana Lacroix, protipól Gaultiera, který dbal na kvalitní látky, výšivky, zdobení, krajky i korálky a upřednostňoval francouzskou tradici.

Christian Lacroix

Christian Lacroix

Mezitím se v Itálii stalo z módního průmyslu 3. nejdůležitější odvětví, haute couture doplnila řada kolekcí ready-to-wear, vznikaly zcela nové značky. My si připomeneme například brand Armani, jež inklinoval k elegantním tlumeným oděvům pro bohatou klientelu (především volně střižená saka), Versace či Prada.

Versace

Versace

Obrovská klientela se také rozrostla ve Spojených státech amerických, svými nápady ji zachraňovala především Donna Karan či Calvin Klein, kteří se zasloužili o důraz na praktičnost, pohodlí, kvalitní materiál a snadnou kombinovatelnost jednotlivých kousků.

Foto: Pinterest.com; glamour.com