Setkání s Ivou a jejím partnerem patřilo mezi ty hodně příjemné. V tom malém českém módním rybníčku začíná být čím dál obtížnější potkávat příjemné lidi, pro které je móda náplní života a ne jen osobním stylem na oko. Iva nás nechala nahlédnout do svého showroomu, nasát atmosféru kolekce Dubik a položit jí několik otázek, které vám o ní mnohé prozradí.
Jak jste došla k jménu pro vaši značku ODIVI?
Vše vzniklo při rozhovoru s mým kamarádem. Chtěla jsem, aby z názvu bylo jasné, že je to něco ode mne a postupně jsme zjistili, že je to zároveň velmi univerzální jméno vhodné pro všechny jazyky, snadno zapamatovatelné, vše říkající.
Kde si vaše oblečení mohou zákaznice koupit?
Kompletní kolekce je k dispozici na našich webových stránkách odivi.cz. Vybrané modely najdete například v butiku Czech Labels&Friends, kde již nyní je kolem dvaceti značek a my stále patříme k těm nejprodávanějším. Dále prodávám své modely i v buticích Debut Gallery nebo Wolfgang v Brně. Mé kousky si mohou koupit zákazníci i na Slovensku, ale tam je to zatím jen v Mona a omezené kapacitě, jelikož ostatní je zatím ještě v jednání.
Kdo je vaše zákaznice?
Co se týče věku, nedá se to přesně určit, protože naše zákaznice stárnou s námi. V tuto chvíli, ale musím říci, že je to velmi rozmanité. Hodně ke mně začínají přicházet mladé dívky, ale i vyzrálé ženy.
A koho vy osobně byste nejraději oblékala?
Mě právě baví ta rozmanitost. Je úžasné sledovat, že se do mých šatů oblékne mladá dívka i starší dáma a každá tomu danému modelu dá úplně jinou podstatu a tím mě inspirují k další tvorbě. Jsem ráda, když mé oblečení má nějaký příběh a to dodávají právě zákaznice, které je vždy upraví a doladí dle svého.
Šijete i na míru podle přání zákaznice?
V tuto chvíli máme například rozešity troje svatební šaty.
Jak moc vám zákaznice mohou do vaší práce mluvit?
Já je moc nenechám. U mě nefunguje, aby někdo přišel s obrázkem, a tohle chci ušít. Nejsem švadlena, ale návrhářka, která se musí pod daný model podepsat. Pokud to se zákaznicí nezafunguje, slušně se s ní rozloučím, ale naštěstí se mi to moc nestává. Zákaznice mi většinou důvěřují a já je už osobně znám a dokáži odhadnout jejich styl.
Vaše modely byly v poslední době viděny na Nikol Moravcové. Oslovujete celebrity vy sama, aby si oblékly vaše modely nebo je to naopak?
Spíše je vše hodně založeno na přátelské bázi. Konkrétně s Nikol se známe nějakou dobu, byla mou modelkou a moderovala několik mých akcí, takže jsem ráda, když si u mě vybere outfit na společenskou příležitost.
V tuto chvíli navrhujete jen dámské kolekce. Chystáte v budoucnu zamířit i do pánského sektoru?
I když to není příliš známé, tak pánským modelům se věnuji už dva roky. Zatím je vše ale v testovací fázi. Zkoušíme střihy a materiály. Oslovili jsme s partnerem několik přátel, kteří naše modely nosí. Snažíme se najít kompromis mezi sportovním oblečením, funkčním a zároveň vkusným.
A je v Česku mužská cílovka? Co si budeme povídat, čeští muži zatím módě příliš neholdují a stále jsou pro své outfity kritizováni.
Ano, není to úplně jednoduché, ale určitě se to mění. Mladá nastupující generace už si uvědomuje, že vzhled je součástí úspěchu, ale zároveň stále chce i to pohodlí. Vše také souvisí s cenou oblečení. Pokud chcete kvalitu, je nutné ji i zaplatit a zde taky často návrhář narazí. Důležité je tuto generaci vzdělávat, že je lepší si připlatit za kvalitu než přeplnit šatník levným nefunkčním oblečením.
Pro vaši jarní a letní kolekci Dubik jste zvolila relativně neutrální barvy, které jaro spíše popírají?
Co se týče barev, já příliš nesleduji trendy. Pro mě jaro a léto je období čistoty, a proto jsem zvolila právě odstíny béžové, tělové a bílé. Naopak v zimních měsících preferuji barvy, protože venku zkrátka chybí, tak ji dodávám oblečení.
Co je z vaší aktuální kolekce Dubik nejvíce prodávané, co sklízí největší úspěch?
Jsou to spíše střihově jednodušší modely, například kolové sukně z pěnového materiálu.
Kde vybíráte materiály pro své kolekce?
Já jsem shodou okolností vypracovala bakalářskou práci na téma materiály z lokálních zdrojů. Díky tomu, jsem našla řadu firem, které vyrábí nebo dováží kvalitní látky a osobně se snažím s nimi maximálně spolupracovat. Jsou ale modely vyžadující látky, které nelze v naší zemi sehnat, a poté zamířím do Paříže.
Uvidíme vás na podzim na některé z českých módních akcí?
Ano a to na Mercedes-Benz Prague Fashion Weekendu v září.
Proč padla volba právě na Mercedes-Benz Prague Fashion Weekend?
Důvodů je několik. V loňském roce jsme navázali spolupráci s Olo Křížovou a zároveň s butikem Czech Labels&Friends, a stali se součástí loňského programu MBPFW. Byla to naše první zkušenost, která byla pozitivní. Letošní ročník sice již není pod taktovkou Olo, ale i tak se velmi těším na nové pojetí této akce.
Co je pro vás při takovéto módní události prioritou?
Rozhodně to není místo, kde se to bude odehrávat, ať to bude ve stanu či v Právnické fakultě. Důležití jsou lidé, kteří tam přijdou. Doufám, že to nebudou pouze bloggeři, kteří se tam jdou ukázat a vyfotit, ale lidé, kteří skutečně mohou nám českým návrhářům pomoci a někam nás posunout.
Už máte v hlavě inspiraci na zmiňovanou podzimní a zimní kolekci?
V hlavě už inspirace je, ale neprozradím jaká. Nicméně u mě vše funguje tak, že mám nějakou inspiraci, ale vše se mění v průběhu vytváření dané kolekce. Tím se mi často stane to, že na konci ta původní myšlenka dokonce zanikne a vyjde z toho zcela nová, která se často vyvine i z chyby, kterou při tvorbě modelu udělám. V tom je má práce nevyzpytatelná, ale krásná.
Celý rozhovor vedete v množném čísle. Naše značka, my děláme, my tvoříme, my plánujeme. Kdo tedy tvoří značku ODIVI?
V mé práci je mi nejen oporou, ale i společníkem můj životní partner Milan Formánek, bez kterého by značka ODIVI asi jen stěží fungovala. Někdo musí mít na starosti právě marketingovou komunikaci, webové záležitosti apod. V tom mu plně důvěřuji a vše skvěle funguje.
Někde na internetu jsem se dočetla, že příliš neuznáváte vzdělání designérů v Čechách. Je to tak?
No, je to sice trochu přehnané, ale v podstatě ano. Já osobně vystudovala gymnázium a poté se rozhodla, že bych se ráda stala módní návrhářkou a svou cestu jsem odstartovala formou pokus, omyl. Vím, jaká je realita a co je k návrhářství potřeba. Svou práci v módě jsem odstartovala jako redaktorka ve Stratosféře a poté se vrátila ke studiu oboru Multimedia a design na Univerzitě Tomáše Bati ve Zlíně. Toto studium mi hodně dalo ve všem, jen právě ne v módě. České školy nedokážou z mého pohledu připravit návrháře na skutečnou realitu. Něco vyrobit je snadné, když máte talent, ale jak daný výrobek bude žít dál, vás už málokdo naučí a to je největší slabina českých designérů. Móda sice může sloužit jen jako umění, ale pro mě je důležité, aby se modely dostaly ke konečnému zákazníkovi.
Kde jste se naučila šít?
Šila už moje maminka a babička a já jsem stejně jako ony samouk. Naučila jsem se tak i jiným postupům, než mají studenti, kteří mají naučený třeba jen jeden, neumějí se od něj odtrhnout, a tak jim často i jednotlivý model trvá třikrát déle než mně. Škola vše studentům nalinkuje a nevede je k tomu, aby se sami snažili něco utvořit dle vlastních schopností. Když pak narazí na překážku, občas si nejsou schopni sami poradit a to je velký kámen úrazu a často chvíle, která je zastaví v jejich další kariéře.
V dnešní době řada návrhářů řeší právě řemeslo švadleny? Jak jste na tom vy?
O tomto problému vím. Právě proto jsme na něm zapracovali, máme nyní tři stálé české švadleny, a tak jsem ráda, že tento problém nemusíme nyní řešit.
Jaké jsou vaše další plány?
Kromě přípravy podzimní kolekce budujeme větší prostory pod naším současným showroomem, kam chceme přesunout především výrobu.
Kromě rozšíření prostor jaké budou vaše další kroky?
Rádi bychom naši značku dostali ještě více do zahraničí. Už nyní prodáváme na stránkách zahraničních internetových velkoobchodů, kam se přesouvá módní svět. Nákupčí již nechtějí tiskové materiály, katalogy, ale vše, aby bylo on-line. Vylepšujeme vlastní e-shop. A nejdůležitější zrychlit tempo v přípravách kolekcí, jelikož právě zahraniční nákupčí již nyní potřebují kolekce na podzimní a zimní sezonu. Musíme se dostat na tempo zahraničních značek, abychom mohli v této konkurenci obstát. To je asi nyní největší priorita.
Které země jsou pro vás nyní aktuální?
Hodně jsou to asijské země, jelikož styl mých kolekcí je těmto národům blízký. V tuto chvíli nás oslovují zákaznice právě z těchto zemí a mají o naše modely zájem. Určitě bychom chtěli zaujmout státy Evropské unie. Asi nejméně toužíme dostat se do USA, kde je trh již v tuto chvíli velmi nasycený.
Jak relaxujete?
I když nemám zahradu, tak právě u svého showroomu na schodech a dvoře pěstuju květiny, bylinky v květináčích a péčí o ně si nejlépe odpočinu. Bohužel mé květiny občas prožívají šok, jelikož mám období, kdy si jich ani nevšimnu, a pak najednou mají zase nadprůměrnou péči.
Foto: Kamila Písaříková