Stojí v čele unikátního investičního podfondu, který vášeň pro exkluzivní automobily spojuje se zajímavými investicemi. Dokladem toho je, že investořI přesouvají miliony z nemovitostí právě do classic cars. David Zabadal, portfolio manažer YD Capital, v rozhovoru popisuje, jak fascinující svět sběratelských vozů, kde se hodnota měří nejen počtem koní pod kapotou, ale I emocemi a příběhy, funguje.
První pracovní zkušenosti získal v korporátním bankovnictví, kde pracoval pro renomované bankovní domy v České republice. Po pozicích provozního ředitele v privátních společnostech a finančního ředitele ve startupu v roce 2023 nastoupil jako investiční analytik v YD Capital. V současnosti je ve skupině portfolio manažerem a členem investičního podvýboru.
DAVID ZABADAL
Co vedlo k založení YDeal Cars?
Prvotní myšlenka vzešla od našeho zakladatele Pavla Rydzyka. Jeho otec se věnuje automobilům a Pavel sám má zálibu v rychlých a vzácných vozech. Když si začal kupovat auta jako Ferrari či BMW Alpina, zjistil, že investiční vozy představují zajímavé aktivum. Začali jsme to zkoumat a objevili jsme oblast klasických aut. V horizontu necelého roku jsme vytvořili strategii a založili podfond.
Jste s tímto konceptem na českém trhu jediní?
Ne, ale ve srovnání s konkurencí se výrazně lišíme filozofií, koncepcí a dlouhodobou skladbou portfolia. Zaměřujeme se striktně na evropská poválečná auta. Stejně jako řadě našich investorů i nám plakáty těchto vozidel v minulosti visely nad postelí.
Jak se liší zájem o investice do classic cars ve srovnání například s nemovitostmi?
Velkou roli hrají emoce. Classic cars jsou alternativní investicí, která se dá přirovnat k investicím například do klenotů, investičního vína nebo umění. Je pro ně typické, že jsou acyklické, nekorelují s trhem. Tato vozidla většinou nakupujete od bohatých lidí a ti jsou tak bohatí, že ani v krizi nejsou nuceni prodávat pod cenou. K dobré ceně se dostáváte ve chvíli, kdy dotyčný nemá dost peněz třeba na extrémně drahé auto, které si chce koupit, a potřebuje rychle likviditu. Zájem investorů o tento typ aktiva je výrazný. V YDeal Funds do našeho realitního podfondu investují tři lidé z deseti, zatímco sedm jich vloží prostředky do YDeal Cars.
Jak stabilní a výnosné jsou investice do classic cars?
Nedá se to říct úplně konkrétně, že by bylo možné výnos exaktně spočítat. Trh klasických aut funguje tak, že když se podíváte na portál jako Classic.com nebo třeba Glenmarch.com, jste na nich schopni dohledat historii všech registrovaných prodejů, které se dějí na aukcích a které nejsou off-market. Z toho se potom počítají indexy, jak roste výkonnost těch vozů. Funguje to na bázi váženého průměru všech prodejů v průběhu pěti let a podle toho se počítá hodnota trhu a konkrétního vozu.
Jaké jsou podle vás klíčové faktory, které ovlivňují růst hodnoty klasických vozů?
Značka, příběh a unikátnost. Srovnejte třeba Lamborghini Miura, kde se některých typů vyrobilo pouze 766 kusů, a Teslu Cybertruck, které se vyrobilo přes 10 000 kusů v prvních sériích. V tu chvíli už nejde o unikátní auto, tím bude pouze první prototyp.
Zaměřujete se na evropská auta z poválečné doby. Jsou ještě nějaká další kritéria, podle kterých vozidla vybíráte?
Hodně se soustředíme na youngtimery. Vidíme tam potenciál, kdy růst bude nejstrmější a umožníme našim investorům participovat na očekávaném zhodnocení. Zajímavé je kolem toho skládat příběhy. Chceme mít v portfoliu Lamborghini, Porsche i Ferrari. Aktuálně jsme pořídili Porsche GT3 a zaměřujeme se na akvizici Ferrari 430 Scuderia. Byli to konkurenti, polozávodní prototypy, které mohou jezdit v běžném silničním provozu. Můžete vůči sobě ty dvě značky porovnávat, jak se lišily designově, motoricky, jak se ovládaly. Samo o sobě to dělá koncept té sbírky. Potom může být tržní koncepce, kdy máme značky ze stejného období, nebo koncepci, která je časová. Můžu se podívat vývoj značky Porsche, začal bych například u modelové řady 911 s tím, že budeme sbírat vysoce sportovní modely Carrera 964RS, 993 RS, 996 GT3, 997 GT3 RS. Koncepcí pak bude vývojová řada dané značky.
Jak zajišťujete autenticitu a původ vozidel?
Daný automobil vždy osobně prověřují naši odborníci. Máme měřičku laku, kontrolujeme stav spojky, procházíme veškeré doklady včetně servisních knížek, protože to je další věc, která má dopad na cenu. Ve chvíli, kdy máme automobil takto prověřený, tak jsme například u některých Porsche zjistili, že byla bouraná. V ten moment už nejde o auto ve stavu, který by byl pro investiční účely zajímavý.
Co se děje s autem po nákupu? Zůstává stát v garáži, nebo se i projíždí?
Údržba je naprosto nezbytná, ať jde o dobíjení baterie, údržbu motoru, nebo upouštění pneumatik a další věci. Autem se musí pravidelně jezdit, musí mít kondiční jízdy, protože jinak chřadne. Aby automobil neztrácel na ceně, je nutné ho udržovat v kondici.
Mohou jezdit s auty z portfolia investoři?
Zájem o to samozřejmě mají, ale není to možné, protože nelze sehnat pojistku, která by vše pokryla. Jde o přílišné riziko. Classic cars potřebují profesionály, kteří vědí, jak se k těmto vozům chovat, že třeba nemohou vyjet na okruh se studenými gumami. Řešíme to pořádáním různých akcí, kdy si investoři mohou vozy prohlédnout, vyfotit se s nimi. V plánu jsou i kondiční jízdy, ale pouze ve vypůjčených autech.
Pokud byste si mohl vybrat a pořídit do portfolia jedno konkrétní auto, co by to bylo?
Lamborghini Diablo VT 6.0. Lamborghini mělo za poslední dobu nejlepší výkonnost, proto je pro investory zajímavé. Na druhou stranu jde o investici v hodnotě minimálně 600 – 700 tisíc € a váha tohoto vozu by v rámci celého portfolia byla poměrně velká.
Kromě classic cars se jako portfolio manažer zaměřujete také na reality. Některé firmy před časem ohlásily přecenění a hodnota jejich portfolia výrazně poklesla. Jak je na tom YD Capital?
Důležitá je transparentnost, o kterou se v YDeal Funds také v maximální možné míře snažíme. Hodnota našich nemovitostí vzrostla a oblast komerčně pronajímatelných nemovitostí, které se věnuji, nám dělá velkou radost. Osobně si umím představit, že bychom nebyli tak investičně konzervativní a naši investiční dynamiku ještě zvýšili.
Je na trhu dost nemovitostí, které jsou zajímavé a jsou za dobrou cenu?
Teď jich je hodně. Mluvíme o už hotových domech, stejně jako o developerských projektech, které se staví a připravují. Máme rozjednané projekty, které budou realizované až v roce 2027, nicméně na velmi zajímavých místech, kde nám to investičně dává smysl a kde jsme si udělali due diligence dané lokality.
Mluvíme o Praze a Brnu, na které se zaměřujete především?
V tomto případě ne. Výnosové nemovitosti jsou často zajímavější v regionech. Pro představu – náš Retail Park v Sokolově přináší ve srovnání s Prahou yield, který je na 1,5- až dvojnásobku výnosů. Přitom tam máme stejné partnery, které bychom měli v Praze nebo Brně. Jen ceny nemovitostí v těchto dvou městech jsou výrazně vyšší.
Když zmiňujete moravskou metropoli, tak jaký je váš vztah k ní?
V Brně jsem se narodil. Do roku 2013 jsem zde také žil, ale když se nám narodily děti, přestěhovali jsme se do Moravského krasu. Nicméně v Brně pořád pracuji, je to město, které mám rád, a pořád jsem fanouškem ať už Komety, tak i Zbrojovky.
V čem jsou Brno a okolní region zajímavé z byznysového hlediska?
Brno má jako studentské město skvělou energii. Jeho rozvoji pomáhá také Jihomoravské inovační centrum, které skvěle slouží a podporuje místní startupovou scénu. Navíc zde není tak draho jako v Praze a zároveň jde o určitý meeting point, který můžeme uchopit jako křižovatku spojující Rakousko, Slovensko, Maďarsko a Českou republiku. A to je zajímavé i z byznysového hlediska. Ale osobně si myslím, že vše je spíše o lidech než o lokalitách.
To byl i důvod, proč jste přijal nabídku pracovat pro YD Capital?
Ano. Je to tu hodně o spolupráci. Firemní kultura je přející, navzájem si pomáháme, společně jíme nebo jezdíme na firemní akce. A i když rosteme, což s sebou nese i trochu víc korporátních povinností, tak ta atmosféra ve firmě je pořád fajn, žádné neosobní sterilní prostředí.
Zmínil jste, že jste sportovní fanoušek. Jak vnímáte současnou situaci Komety a Zbrojovky?
Míval jsem permanentku na Kometu a s klubem jsem jezdil i na zápasy do Rosic, do Vyškova ještě ve druhé lize. Takže jsem si prošel úplným dnem a vůbec jsem si neuměl představit, že to Zbrojovka ještě dokáže překonat. Slogan Nejvěrnější masochisti fakt odpovídá. Ale když jsem slyšel, co říká nový generální manažer Zbrojovky Jan Mynář, tak věřím, že se blýská na lepší časy, že financí by mělo být dost. To je skvělé a přeju si, aby se na Zbrojovku zase začalo chodit a dalo se na ní i koukat. Teď, když chodíme s kamarádem na zápasy, tak si vždycky na konci řekneme, že bylo dobře, že jsme se viděli, a tím uzavřeme, co jsme viděli.