Trend je naštěstí pozitivní – globální korporace spouštějí kolekce z ekologických materiálů (myšlenky, do jaké míry se jedná jen o takzvaný „zelený marketing“ ponechme stranou), menší prodejci slaví úspěch. Týden od 24. do 30. dubna se nesl ve znamení Fashion Revolution, hnutí, které si klade za cíl zlepšit povědomí o neetických podmínkách ve výrobnách oblečení a změnit je. Podnětem pro vznik kampaně byla událost z 24. dubna 2013, kdy se zřítila továrenská budova Rana Plaza v Bangladéši a uvnitř zahynulo přes tisíc lidí, většinou mladých žen. Hashtag #whomademyclothes letos zaplavil sociální sítě – otázku si kladly i celebrity, blogeři a instagrameři.
Co můžete pro budoucnost módy udělat vy?
Buďte zvědaví
Pátrejte po původu svého oblečení. Dobrým vodítkem může být například žebříček 100 nejudržitelnějších korporací Global 100 Index nebo Sustainable Brand Index.
Nejvíc takzvaných „sweatshopů“, tedy továren s nejhoršími pracovními podmínkami, je v Turecku, Indonésii, Mexiku, Číně, Kambodži, Vietnamu a Bangladéši. Je tedy dobré se vyhýbat nákupu oblečení s původem v těchto zemích.
Nebojte se upozorňovat na problémy známých značek, sledujte trendy v ekologicky udržitelných materiálech. Obrovský rozdíl je i v kvalitě a pohodlí oblečení – dvojitá výhra!
Podporujte lokální značky
Ideální by samozřejmě bylo vyhnout se korporacím úplně, pro většinu z nás je to ovšem nereálné. Zkuste ale hledat co nejvíc alternativ u lokálních prodejců – v Praze vzniká spousta prodejních míst, kde můžete narazit na kvalitní oděvy z tuzemské produkce. Vnitroblock, Koncept Story, Nila – košile vás tu vyjde asi na trojnásobek ceny v řetězci, ale vydrží také třikrát déle a pocit, který z ní budete mít, je k nezaplacení.
Dobrou příležitostí pro prozkoumání místního módního trhu jsou několikrát do roka pořádané události jako je Dyzajn Market nebo designSUPERMARKET.
Nejsilnější zbraň – jehla a nit
Naše babičky to znají moc dobře, my jsme si ale zvykli poničené či obnošené oblečení vyhazovat rovnou do koše. Zkuste se zamyslet, jestli opravdu není nějaký způsob, jak oděv zachránit „po starém“. A jakmile budete vlastnit více kvalitního a dražšího oblečení, kterého si je proč vážit, půjde vám tohle přemýšlení samo.
Jestli jste stejně jako já úplně leví na ruční práce, obraťte se na nejbližší švadlenu. Drobné opravy a úpravy vyjdou na pár desítek korun.
Méně je více
Pokud milujete módu a sledujete trendy, může být strašně lehké podlehnout nutkání vyrazit na nákupy a přinést si domů několik plných tašek oblečení. Ale ruku na srdce, kolik vám toho leží na dně skříně, aniž byste danou věc měli na sobě více než jednou?
Než si něco koupíte, zamyslete se – bude se mi to líbit i za půl roku? Budu to mít k čemu nosit? Můžu to kombinovat s různými styly oblečení? Sedí mi to dobře? Sluší mi to? Často se potom přistihnete, že jste bezhlavě podlehli nějakému trendu jenom proto, že jste jej viděli na někom na Instagramu.
Investujte do základních kousků – bílá košile, padnoucí džíny, sako, kvalitní boty. Stačí jenom na pinterestu zadat „wardrobe basics“. Ujistěte se, aby vám tyto věci 100% padly a byly z kvalitních materiálů. Můžou vám pak vydržet několik let. Váš šatník potom stačí několikrát do roka obměňovat doplňky a trendovými oděvy, které nezruinují vaši peněženku ani životní prostředí.
Reduce, reuse, recycle
Nejhorší věc, kterou můžete udělat, je vyhodit oblečení do koše. V dnešní době už na každém rohu najdete speciální kontejner na textil, informujte se o sbírkách oděvů na charitu ve vašem okolí, zkuste oblečení prodat do second handu, nebo podarujte kamarádku.
A platí to i naopak, jestli vám není budoucnost módy lhostejná, ale nemůžete si dovolit za ni utrácet tisíce, nestyďte se nakupovat v second handech. V některých čekají na nové majitele i nenošené značkové kousky!