Tom Ford v 90. letech dostal stále uznávanou, přesto nekupovanou, značku Gucci zpět do skříní i na stránky magazínů. V roce 1990 nastoupil pod tehdejší hlavní designérku Dawn Mello, zůstal tam nakonec čtrnáct let, z toho deset jako kreativní ředitel, během kterých zvedl finanční hodnotu italského domu z 200 milionů na 2,5 miliardy dolarů.
Polovinu dekády u Gucci sloužil Ford ještě jinému domu. V roce 1999 koupila „jeho“ Gucci Group díky partnerství s firmou PPR francouzskou legendu YSL. Samotný Saint Laurent přihlížel už pouze couture kolekcím, o vše ostatní se staral Ford. Výrobce safari saka a šatů potištěných Mondrianovými obrazy oblíbeného Američana nijak nechválil. „Jeho móda byla opakem toho, čím byl Yves Saint Laurent,“ řekl sám zakladatel po Fordově odstoupení.
Saint Laurent atakoval Forda veřejně i soukromě. „Mám dopisy, které mi psal, například: ´Během třinácti minut na mole jste zničil čtyřicet let mé kariéry´“, přiznal Tom pro CNN. Největší výtky pak francouzský mistr směřoval k tomu, že jeho nástupce je sice dobrý marketér, nikoliv však na minulost se ohlížející návrhář.
Ostatně právě móda jako byznys je jedním z témat dokumentu. Ford se v něm svěřuje se svými postoji k (ne)hodnotnému materiálnímu světu. Nastávají tak momenty velkých rozporů, kdy si návrhářská hvězda stěžuje na fakt, že dnešní svět požaduje plasticky dokonalé ženy, přičemž k tomu jako tvůrce smyslných šatů přispívá.
Nejosobnější zpověď pak podává v souvislosti s debutovým filmovým počinem A Single Man. Ford si splnil sen o natáčení potom, co odešel v roce 2004 z obou ředitelských postů, když k jeho nelibosti získala PPR většinu v Gucci Group. Snímek čerpající příběh z románu Christophera Isherwooda postavil jako režisér i producent na základě vlastního života.
Zatímco Američan bez obalu promlouvá, odehrávají se tři události. V dokumentu jsou ukazovány záběry z londýnského studia i otevíraného obchodu v Los Angeles, nejzásadnější jsou ale ty z přehlídky kolekce jaro/léto 2011, kterou se Ford vrátil na pole dámské módy. Luxusní oděvy, obuv i doplňky pro muže produkuje pod stejnojmenným labelem už od roku 2006, v roce 2008 za ně dokonce dostal Cenu pro pánského návrháře roku od CFDA.
Dva roky starý dokument ze série Visionaries: Inside the Creative Mind, jehož další díly zpracovávají například kariéry režiséra Jamese Camerona i slavné fotografky Annie Leibovitz, můžete shlédnout i na serveru youtube.com.
Foto: Facebook.com
0 Comments