První spolupráce, která propojila svět šumivých nápojů s módu, vyšla na svět v roce 2003 s britským designérem Matthew Williamsonem. Původně byla limitovaná edice coca-coly mířena pouze na britský trh. S velkým úspěchem se ale rozšířila po celé Evropě. Limitovaná edice byla natolik oblíbená, že i ostatní světoví návrháři začali mít zájem o láhev s vlastním designem.

Společnost PepsiCo nechtěla zůstat pozadu a zájem o módní průmysl začal růst i v této firmě. Pro oslavu 50. výročí (2014) oslovila PepsiCo magazín Vogue a jejich “Young talents”, aby vznikla kampaň pro vytvoření speciální kolekce Pepsi capsule.

pepsi capsule collection 1

Proč vlastně giganti šumivých nápojů mají zájem o tento typ spoluprací? A naopak, co vede návrháře k touze vlastnit také limitovanou edici známé láhve?

Jedním slovem. Marketing.

U dietní coly dle průzkumu více jak 70% spotřebitelů projevovalo zájem o módu.
“Tohle bylo jedním z rozhodujících faktorů pro určení produktu, který bude k limitované designerské edici určen,” řekla ředitelka licencí Coca-cola Kate Dwyer.

coke collections

Móda se v poslední době stává stále dostupnější a otevřená. “Nesouhlasím s módní exkluzivitou. Nerad tvořím něco, co není dostupné,” prohlásil jeden z ambasadorů Pepsi Challange Nicola Formichetti (kreativní ředitel Diesel). Prozradil ale, že před deseti lety by si vůbec nedokázal takovýto typ spolupráce vůbec představit.

Mimo jiné, móda je klíčovým bodem mezi dospívajícími a mladými lidmi. Návrháři a speciální kampaně jsou jedním z prostředků, jak zvýšit zájem cílových skupin nejen o módní značku, ale také o šumivý nápoj.

Zdali s těmito metodami souhlasíte, či ne, marketing zachází v propagaci někdy až příliš daleko. Jejich ideologie jsou sestavené na profitech a můžeme jen spekulovat, zdali tomu není i u limitovaných edicí.

Moschino

Moschino

Každoročně můžeme obdivovat “nové příchozí” mezi kolekcemi obsahující loga či specifický branding připomínající tyto společnosti jako šaty od Moschino (Resort 2015) nebo červené lodičky od Sophii Webster (A/W 2015). Uznáváme, baví nás! Budeme ale doufat, že touha zvyšování profitů nepřeroste společnostem přes hlavu a trh s těmito produkty bude nadále “limitovaný”.

S. Webster

S. Webster

Foto: Archiv firem; Pinterest.com