Pražské fashion weeky jsou za námi. Jejich negativní boje jasně převyšuje obrovské pozitivum, a to sice to, že představily nové kolekce těch nejlepších českých návrhářů. Protože se náš trh zatím neřídí podle světových pravidel, na podzim ukazují naši designéři většinou kolekce zcela aktuální a ihned využitelné, tentokrát tedy na podzim/zimu 2013.
Ačkoliv můžeme prohlásit, že drtivá většina českých návrhářů zastoupených na českých módních týdnech, má svůj jedinečný rukopis, naskrz jejich kolekcemi najdeme jednotné prvky. S velkou nadsázkou pak tyto průniky můžeme označit za trendy.
Nehledě na to, zda-li svoji kolekci předvedli na Mercedes-Benz Prague Fashion Weekend nebo Designblok Premier Fashion Week, dali jsme dohromady několik bodů, kterými bychom se měli podle Čechů, popřípadě našich stálých hostů Slováků, řídit.
Hlavně výrazně
Jedním z největších trendů, který právě hýbe módou na podzim/zimu 2013, jsou výrazná ramena. Ať už je modeluje kimonový střih, posunutá náramenice nebo vlastní konstrukční postup, objevily se i na světových přehlídkách značek Givenchy, Balenciaga, Proenza Schouler nebo Gucci.
Na pražská mola dostaly výrazná ramena značky Ether Evy Vontorové či Odivi Ivy Burkertové. Eva Vontorová na svá zakulacená ramena strhává ještě větší pozornost nárameníky, Iva Burkertová zase rukávy modelovala do hrany. Ostrá jsou i ramena slovenské návštěvy, designéra Marcela Holubce.
Nová, nebojácná kancelář
Celá řádka českých návrhářů jde na jistotu. Zná svoji klientku – vytíženou ženu s touhou oblékat se do v České republice či na Slovensku vytvořených modelů. Takové byznys šaty pak bývají často strohé a bez zjevného nápadu. Strach nedovolí jít tvůrcům dál.
Publikum Prague Fashion Weekend i Designblok “Premieru” ale na vlastní oči vidělo, že kancelářskou módu jde dělat i jinak. Chce to jen odvahu a chuť. Například jeden z nejlepších českých designérů Jakub Polanka ve své multikulturní kolekci Beleville nakombinoval široké šedé kalhoty s topem vrstveným z arabských šátků. Duo PBL Prague vzalo klasický kancelářský proužek a střihlo z něj vkusné rovné šaty se zajímavou drapérií na ramenou.
Martin Havel ušil v podstatě obyčejný kalhotový kostým. Efekt však zaručuje ležérní styling a perfektní padnutí. Kalhotový kostým pak do své školní práce zařadila i Lay Sedláková, studentka Pavla Ivančice na UMPRUM. Jedinečným ho činí originálně upravený materiál i výrazná barevnost.
Rozčlenit a nafouknout
To, co některé návrháře definuje, je pro jiné pouze sezónní zábavou. Pokud mluvíme o členění a Kateřině Geislerové, mluvíme o případu prvním. Česká návrhářka, která působila v Paříži, je totiž svými rafinovanými střihy přímo proslulá. Ani letos od nich neupustila a plochy členila do materiálových i barevných bloků. Podobným mixováním a konstrukcemi je známá i značka Chatty, jejíž estetika je však o něco uvolněnější. Radka Sirková a Anna Tušková si s rozčleněním pohrávají i v aktuální kolekci.
Trend členění a zároveň trend další – objem – spojila Jindra Jansová, která znatelně rozevřela své sukně i kalhoty do půlky lýtek. S objemem si pak pohrála i studentka Daria Makeeva – výrazně nafoukla například černou hrubou bundu. Slovenská absolventka VŠVU Viktoria Vittori vyvedla svůj zajímavý koncept v předimenzovaných velikostech.
Kontrasty
Většina zmíněných návrhářů, ale i spousta dalších prezentovaných, pracovala s barevným kontrastem tmavé a světlé, případně se držela pouze jednoho ze dvou protikladných odstínů.
Jak je vidět, čeští návrháři do své práce dostanou kromě osobitého rukopisu i jednotné, i typické světové tendence. Jako nikdy, ani nyní neříkáme, že je nutné se jimi řídit. Minimálně poskytnou velkou dávku inspirace, maximálně obohatí váš šatník…
Foto: Hermina.cz, Archiv Prague Fashion Weekend