Z magazínů do muzeí
“Pokud chcete realitu, nasedněte na autobus,” vzkázal v 90. letech David LaChapelle svým kritikům a poté, co dosáhl vrcholu v komerční tvorbě, rozhodl se odejít do ústraní. Z továrny na sny se přestěhoval na Maui, kde vlastní rozlehlou farmu. Vše však změnil telefonát z Kolína od art dealera, který se rozhodl uvést jeho díla do galerií. “Když jsem začínal v 80. letech, svět fotografie byl striktně polarizovaný. Nebylo akceptováno, aby umělec dělal komerční fotku a naopak. V 90. letech jsem neměl čas se nad ničím podobným zamýšlet, protože jsem fotil zadání za zadáním. Doba se ale mezitím změnila a mě nikdy ani nenapadlo, že bych se do galerií mohl vrátit, myslel jsem, že ten most jsem dávno spálil,” přiznal umělec během tiskové konference v MAC Lima.
Výstava “David LaChapelle” 1984-2013 “, která je podle slov ředitele muzea Álvara Roca Rey kulturní událostí roku v Limě, chronologicky mapuje tvorbu Davida LaChapella. Podobně jako jeho retrospektiva v Rudolfinu, kterou do Čech v roce 2011 přinesla J & T Banka, i show v Limě ilustruje fotografovy začátky, nechybí slavný portrét jeho majstra- Andyho Warhola a výstava následně stručně pokrývá autorovi komerční období, kdy pracoval pro magazíny. Na stěnách MAC Lima kurátor neopomněl portréty LaChapellovej múzy- transsexuální Amandy Lepore či Pamely Anderson.
Rozhodně nejzajímavějším bodem výstavy je pozorovat autorův odklon od komerční fotografie směrem k volné tvorbě. Série Deluge a potopa světa je LaChapellovou referencí k dílu Michelangela, kterého sám obdivuje. Divák má možnost vidět části sérií Earth Laughs in Flowers, LAND SCAPE a GAS Stations, které měly světovou premiéru teprve loni. Výstavní koncept končí portréty voskových figurín slavných osobností, což krásně ilustruje pomíjivost slávy a docela vtipně naráží na to, odkud autor vzešel.
Následující video vás provede LaChapellovou instalací v MAC Lima.