Nicola Formichetti nemá s navrhováním oblečení téměř nic společného, přesto módní publikum pláče, že opouští oděvní brand. Je totiž stylistou a vizionářem, který před dvěma lety usedl do kreativního křesla značky Mugler, jejíž jméno připravil o Thierry, křestní jméno zakladatele. Formichettiho úkol byl jednoznačný – dát domu opět strhující image.

Svoji první kolekci odtajnil velký Thierry Mugler v roce 1973 a od té doby jeho značka sbírala úspěchy. Následovala mezinárodní sláva, kterou získal vzhledem inspirovaným sci-fi, fetišem a přímočarou smyslností. Jeho filosofie zůstala, Formichetti ji akorát přizpůsobil naší době a do reálných prezentací i fotografií vstříkl potřebnou teatrálnost.

O dramatickou extravaganci přišla většina looků ihned po pověšení na ramínko, Formechetti tak balancoval mezi estetikou určenou pro show a pro denní nositelnost. „Vážně doufám, že si publikum užilo, co jsme udělali, a ocenilo náš tlak zdemokratizovat vysokou módu, a to ne pouze přes požitek z oblečení, ale jako celkový módní zážitek,“ okomentoval svoji snahu.

Stylistova (r)evoluce

Publikum si vskutku užilo: Hned v první dámské kolekci na podzim/zimu 2011 se po mole prošla Lady Gaga, Formichettiho nejlepší přítelkyně a zároveň klientka, a potetovaný model Rick Genest, neboli Zombie Boy, kterého stylista našel náhdou na sociální síti Facebook a rozhodl se z něj udělat hvězdu. Povedlo se. Rick Genest se od té doby objevil v řadě editoriálů i reklam.

Úspěch podpořily i jedničky a nuly. Stejně jako značka Proenza Schouler, ani Formichetti nikdy nepodceňoval vliv sociálních sítí a internetu. Jak lépe mířit na mladé, kteří si novou image značky Mugler díky provokativnímu vzhledu snadno osvojí a zážitek z ní rozšíří dál? Ať už pod svým jménem, respektive jím označenými účty se stovkami tisíc odběratelů, nebo přímo pod hlavičkou módního domu, Formichetti se postaral o dostatečnou propagaci.

Nutno ovšem podotknout, že ze spojení dvou významných jmen – Mugler a Formichetti – které se sdílením postupně stávalo nerozdělitelným, vypadla dvě další, bez kterých by cíl naplněn nebyl: Sébastien Peigné, návrhář dámských kolekcí, a Romain Kremer, tvůrce pánských. Formichetti je pouze kreativně vedl – nakolik zasahoval do konstrukcí a technologií, to zůstane výrobním tajemstvím. Zatím také není známo, zda oba designéři u Mugler zůstanou, či odejdou se svým lídrem.

Stroj na úspěch chce i Diesel

Formichettiho éra končí. Podle oficiálních prohlášení došlo k rozvázání spolupráce na základě společné dohody. Jedním z možných důvodů byl i ten, že se chce stylista naplno věnovat svému snu o vlastní značce – větší než jeho „vedlejší“ linie Nicopanda – která bude využívat nejmodernější technologie a podle původních zpráv měla odstartovat v polovině roku 2013.

Spekulovalo se ale také o nástupu do značky Diesel, což podporovala i Formichettiho slova: „Chtěl bych dělat něco jiného, ještě většího a globálnějšího“. Dva dny poté se tato teorie ukázala jako pravdivá.

„Konečně jsem našel někoho tak šíleného, jako jsem já,“ řekl ke zvolení svého nástupce Renzo Rosso, zakladatel pětatřicet let staré firmy. Formichetti se bude opět starat o celkovou podobu brandu, včetně produktů, komunikace, marketingu a interiérového designu. Rosso po něm požaduje, aby dostal Diesel na vrchol a mezi mladé – tedy to, co udělal pro Mugler.

Formichettim vedený marketing by měl začít fungovat od září letošního roku, kdy na místo naplno nastoupí. První ovlivněnou kolekcí by pak měla být podzim/zima 2014. Vizionář si představuje řady volnočasového oblečení, módy hodné mola – zřejmě v duchu linie Diesel Black Gold, a dokonce i couture.

Co si počne Mugler?

„Budeme stavět na velmi úspěšném odkazu v oblasti parfémů a nových módních momentech,“ řekl generální ředitel značky Joel Palix. Narážel tak v historii i současnosti oblíbené vůně, jejichž prodej prý od Formichettiho nástupu ještě stoupl. Pravděpodobně v produkci zůstanou i nedávno zavedené kabelky.

Kdo ale povede módní dům a zda zůstanou přehlídky stále stejnou efektní podívanou, to nikdo netuší. Možná značce Mugler stačilo jen správné nasměrování a dál se o ni budou starat pouze kvalifikování návrháři.


Foto: Facebook.com