Mohla byste se čtenářům krátce představit?

Jmenuji se Sara Winroth a pracuji jako manažerka udržitelnosti ve společnosti Lindex. V naší centrále ve Švédsku se snažíme o to, aby byla naše móda a naše produkty co nejšetrnější, co nejekologičtější a aby všechny procesy výroby fungovaly v symbióze a vše jelo ve správných kolejích.

Jak jste vlastně jako značka s udržitelností začali? Byl na vás vyvíjen tlak zvenčí, nebo to bylo rozhodnutí zevnitř? 

Naši zákazníci se o udržitelnost hodně zajímají, ale to rozhodnutí bylo zevnitř, sami jsme chtěli, aby byl Lindex co možná nejekologičtější a nejšetrnější a tak jsme začali zavádět různé kroky již v polovině devadesátých let.

O udržitelnosti v módě se teď opravdu hodně mluví, jakto, že Lindex se až do této chvíle nepokoušel dát o svém záměru vědět.

Nedělali jsme to jako PR nebo marketingový tah. Spousta značek neustále mluví o svých udržitelných produktech, ale je to třeba jen pár produktů, jedna řada, a u zbytku oblečení to vůbec neřeší. My jsme chtěli, aby co největší počet našich výrobků v obchodech byl udržitelně a ekologicky vyráběný a nepotřebovali jsme okolo toho dělat nějaké haló.

 Můžu například přinést svoje staré nošené oblečení zpět k vám? 

Jsme moc rádi, když naši zákazníci přinesou svoje oblečení zpět k nám, protože z něho můžeme vytvořit něco nového. Jako například naše redesign kolekce džínových doplňků, které byly vytvořeny jen z nošených džín z druhé ruky. Vyrobili jsme například skvělé pantofle. Náklady na výrobu takových kousků jsou ale větší. Na podobných věcech potom nemáme tak velký zisk, ale stojí to za to, protože chceme dělat dobrou věc, která má smysl.

redesign-collection-5

Nechcete si otevřít vlastní secondhand? Lidé je v poslední době milují. 

O něčem podobném nepřemýšlíme, ale s podobnými řetězci spolupracujeme a jsme rádi, když se naše oblečení nosí znovu a znovu.

Je něco, co já jako zákazník můžu udělat pro udržitelnou módu. 

Určitě, právě nakupování v secondhandech, předělávání vlastního oblečení, já jsem si třeba ušila šaty. Šití je náročné a ne každému jde od ruky, ale to jsou věci, které je dobré dělat, pokud chceme zlepšit stav módy. Samozřejmě nebudu říkat, kupujte méně věcí a noste je déle, to rozhodně ne. Chápeme, že zákazníci chtějí krásné a trendy oblečení, ale zároveň chtějí co možná nejkvalitnější a nejšetrnější kousky. Odpovědnost by neměla být na zákaznících, jako značka se snažíme, aby měli zákazníci co nejjednodušší cestu k udržitelné módě, my přemýšlíme za ně. Protože nejvíce toho dokáží změnit právě řetězce a jejich přístup, odpovědnost za současnou situaci by neměli nést zákazníci.

Kteří zákazníci jsou nejnáročnější. 

Určitě ti ve Švédsku. Ptají se na mnoho otázek. To je další věc, nevím jestli je to tou veřejnou debatou nebo vzděláním, ale ve Švédsku jsou zákazníci velice nároční a chtějí to nejlepší co mohou dostat. Ptát se a zajímat se přímo u prodejců je také skvělý způsob, jak zlepšit situaci a přispět dobré věci.

Foto: lindex.com