Mercedes-Benz Kyev Fashion Days pro vás můžou být zcela neznámým názvem. Českou republiku by však měly módní dny východní metropole zajímat. Díky platformě pro mladé Fashion Scout, která propojuje mola Kyjeva, Londýna a Paříže, se ukrajinskému – potažmo světovému – publiku představila i naše talentovaná, vysoce výtvarně založená designérka Petra Ptáčková.
Za kyjevskými dny módy stojí novinářka a ikona Daria Shapovalova. Její neskutečně inspirativní osobnost pronikla do světa módy před sedmi lety, když Daria založila vlastní televizní program Fashion Week with Daria Shapovalova. Zcela neinformovanému ukrajinskému publiku, které do té doby módu bralo pouze jako součást bulváru, rozhovory přibližovala návrháře od Karla Lagerfelda po Christophera Kanea.
Reportáže z ateliérů Couture značky Chanel a rozhovory s významnými lidmi dovedly Dariu až k vlastní “fashionweekové” platformě. V roce 2010 založila Mercedes-Benz Kyev Fashion Days. “Vzpomínám si, jak během Milánského fashion weeku všechny noviny probíraly boje v ukrajinském parlamentu. Cítila jsem se tak zahanbeně, že jsem se zařekla změnit image svého státu – alespoň co se týče módy,” popsala svůj strhující příběh před zodpovězením mých otázek.
Dariu Shapovalovou, která aktuálně pracuje pro NowFashion.com, je zahraniční dopisovatelkou Style.com a zároveň ji nemilují pouze návrháři, ale i street style fotografové, jsem totiž nemohla nevyzpovídat. Její charisma a píle dostaly na Ukrajinu světové redaktory, díky ní se práce Petry Ptáčkové objevila v galerii světových návrhářů v online verzi britského Vogue. Darie se podařilo to, o čem my v Česku zatím sníme…
Vždy jste milovala módu?
Z vlastní zkušenosti mohu říci, že většina lidí z módního průmyslu milovala módu už od mladého věku. Totéž platí pro mě – vždy jsem věděla, že chci dělat něco v tomto oboru.
Proč jste založila Kiev Fashion Days? Potýkáte se totiž s podobným problémem jako my v Čechách. Máte také víc módních akcí, tedy ještě Ukranian Fashion Week.
Módní dny vznikly na podporu nové generace ukrajinských módních designérů. Chtěla jsem žít a pracovat v lepším prostředí a jsem si jistá, že bez Mercedes-Benz Kiev Fashion Days by to nešlo. Ukrajina je vážně skvělá země a myslím, že Kyjev má potenciál stát se hlavní módní metropolí východní Evropy. Filosofie mé platformy zní, že je móda je globální, nikoliv lokální, což nakonec sdílí i všichni zúčastnění designéři. To nás také odlišuje od Ukranian Fashion Week. Oba projekty jsou ale natolik rozdílné, že je ani nemůžu srovnávat.
Jak Ukrajinci reagují na lokální designéry?
Roste nám tu komunita lidí, která ukrajinské designéry podporuje, kupuje jejich oblečení, sleduje novinky… Líbí se mi, že naše nová generace “it-girls” je stylová. Nosí oblečení lokálních návrhářů, protože chce ve svých šatnících něco jiného, něco, co nebude ihned rozpoznatelné.
Je ukrajinská móda něčím specifická? Mají vaši designéři něco společného?
Dle mého názoru sdílí touhu být mezinárodní. Na rozdíl od svých předchůdců se tato nová generace kreativců nepovažuje za jen za Ukrajince. Chce fungovat v rámci celého světa. A protože je nyní módní průmysl tak globální, je to i jediný způsob, jak být úspěšný.
Co potřebují východní designéři, aby prorazili?
Hranice existují pouze v mysli. V dnešním prostředí sociálních sítí je mnohem snazší získat pozornost průmyslu, a navíc je tu místo pro každého talentovaného designéra. Je to jen otázka času, než si najde ten pravý trh a věrnou klientelu. Ale úspěch přichází ze směsi různých faktorů – dobrá platforma k prezentaci, kvalitní a autentický produkt, skvělý tým, schopnost dostatečné a včasné produkce i osobnost designéra. Pokud se to sejde dohromady, má návrhář velkou šanci na to, aby se prosadil. Pokud se navíc účastní světových fashion weeků (i takových, jako je náš v Kyjevě) a velkých, profesionálních veletrhů, cesta k úspěchu bude snazší.
Vidíte v postupech ukrajinských designérů něco, co by bylo oproti zahraničním vyloženě špatně?
To ne. Ukrajinští designéři musí pracovat stejně těžce jako jejich mezinárodní kolegové a pochopit fakt, že nic nepřijde jen tak. Úspěch každého projektu nebo kolekce záleží na tom, jak poctivě na ni pracujete.
Pozvání na Kyev Fashion Days přijala spousta velkých a inspirativních jmen. Jak se vám podařilo na Ukrajinu dostat takové redaktory jako například Jessicu Bumpus z britského Vogue?
Během budování své kariéry jsem získala spoustu důležitých kontaktů. Nyní ze své tvrdé práce profituji a zvu všechny lidi, které jsem poznala. Známe se osobně a již dlouho, což hodně pomáhalo hlavně ze začátku. Nyní už vidím, že se Mercedes-Benz Kiev Fashion Days stali tak rozpoznatelným projektem mezinárodní módní scény, že lidé přijíždí jen proto, že chtějí ukrajinskou scénu sledovat. Každou sezónu přijímáme více a více hostů, kteří k nám cestují z vlastní iniciativy.
Vážně se západní média zajímají o východní módu?
Samozřejmě! Vždy říkám, že se najde místo pro jakéhokoliv designéra, nehledě na to, odkud je. Talent dokáží ocenit všichni a všude. Rozumím důležitosti konglomerátů v módním průmyslu, ale zároveň si myslím, že je skutečně zajímavé podporovat mladé designéry. Energie mládí je nakonec krví celého módního průmyslu.
Máte nějaké speciální plány pro další Kiev Fashion Days? Můžete něco prozradit?
Strategie pro další ročník máme. Tentokrát začínáme brzy, a to se speciální výstavou Mercedes-Benz Kiev Fashion Days na jednom z nejdůležitějších veletrhů na světě – florentském Pitti Imagine. Nemůžu ale prozradit žádná jména, která nás v roce 2014 navštíví. Rozhodně to však bude spousta velkých profesionálů.
Foto: Archiv Daria Shapovalova, MB Kiev Fashion Days