Prokrastinujte kreativně
Ačkoliv jsme vám slíbili, že vás odnaučíme prokrastinovat, můžete prokrastinaci využít i pro svůj prospěch. Znáte ty chvíle, kdy vás během surfování po internetu nebo na sociálních sítích do nosu trkne nějaký zajímavý podnět nebo článek? Uložte si ho stranou do speciální poznámkové složky nebo souboru. Zajímavý příspěvek na Facebooku si můžete také uložit a opakovaně se k němu vracet.
Ať už pracujete kdekoliv, přistupujte k práci jako ke kreativnímu oboru. Jedině tak vás totiž nepřestane bavit, nebude vám chybět motivace ani zápal. Nebuďte tedy hluší k podmětům, které vás během pracovního dne potkají, nikdy nevíte, kdy je ve své práci zúročíte! Proměňte se v reklamního kreativce Dona Drapera, který si podněty v dnes již kultovním seriálu Mad Men zapisoval na kousek ubrousku. Vy můžete třeba do mobilu nebo iPadu.
6 hodin a dost!
Sedět v práci jako přikovaný na značce přesně osm hodin je dnes už trochu přežitek. Bohužel to někdo zapomněl říci většině zaměstnavatelů… Máte-li pohyblivou pracovní dobu nebo home office, máte opravdu báječný benefit, který vás ale na druhou stranu nutí k větší efektivitě práce, což si osvícení zaměstnavatelé uvědomují. Kdo by chtěl doma sedět celý den a celý večer u počítače, když je venku krásně? Snažíme se proto být maximálně efektivní v co nejkratším možném časovém intervalu.
Řada evropských zemí zavádí 35 hodinový pracovní týden. Ve Švédku zákonodárci dokonce posvětili 6 hodinovou pracovní dobu. Podle průzkumů totiž tato doba odpovídá skutečné produktivitě. Většina z nás má ráno pomalý start a kolem oběda či s koncem pracovní doby opět přichází útlum. Zkrácená pracovní doba umí s těmito výkyvy zatočit.
Pakliže si ji však nemůžete dovolit svévolně zkrátit, zkuste 6 hodin (s jednou delší přestávkou) být skutečně aktivní a produktivní. V případě, že za tuto dobu zvládnete své povinnosti, odměňte se tím, že zbývající dobu věnujete tomu, co vás baví (a ano, může to být i kreativní činnost související s vaší prací!).
To-do list nikdy nevyjde z módy
Abych mohla v klidu usnout, potřebuji mít večer “čistý stůl”. Snažím se proto si systematicky sepsat úkoly a body, které musím druhý den splnit a přiřazuji jim také různé priority a důležitost. Kromě toho si ale na stejný list papíru (chytré mobily prominou, ale papír a tužka jsou mi v tomto směru sympatičtější) stručně napíšu, čeho chci daný den dosáhnout a jak se u toho chci cítit.
Tento bod je možná hůře definovatelný, ale přitom mnohem podstatnější, než samotné sepsání úkolů. Pomůže vám z odstupu definovat vaši práci. Někdy se v dílčích úkolech ztrácíme a uniká nám veškerý smysl naší práce, a to je cesta do pekel. Podobné definice vám pomohou také odhalit, zda se v zaměstnání cítíte šťastni a zda vás naplňuje. Může vám pomoci se ztrátou motivace či naopak zvážit případné další kroky týkající se kariérního posunu.
K systému vám také mohou pomoci různé aplikace. Jednou z nich je i tzv. flow lístek, tedy seznam tří událostí (ne nutně pracovních), které v daný den vnímáte jako pozitivní. Může se jednat o úplné drobnosti, jako třeba to, že se na vás někdo usmál, že jste se dozvěděli něco nového, nebo že jste měli velmi příjemnou pracovní schůzku. Flow lístek si pište denně (a ano, můžete klidně i na papír!).
Neuzavírejte se
Přes léto jste trochu více odpočívali a nyní jste zavaleni pracovními povinnostmi? Pakliže zrovna nevíte, kde vám hlava stojí, rozhodně se neuzavírejte před kolegy a okolím. Komunikujte a zapojujte se. Během hovoru s nimi můžete přijít na řečení problému, který vás již hodně dlouho trápí, a nebo vymyslet nový projekt, který vás nadchne.
Nevyhýbejte se také pracovním schůzkám, na které si v záplavě práce není úplně snadné udělat chvilku, ale často se to vyplatí. Můžete se seznámit se zajímavým člověkem, který obohatí váš život.
Pracujte i na pravidelné údržbě a rozšiřování své profesní sítě, ať již osobně nebo prostřednictvím LinkedIn. Uvidíte-li například, co stejně staří lidé jako vy, již dokázali, je to ta nejlepší pohnutka k tomu na pracovním počítači zavřít okno s Facebookem a začít na sobě doopravdy makat!