NEJkratší přehlídka

Celkem deset přehlídkových modelů Sarah Burton pro značku Alexander McQueen může být zapříčiněných různými okolnostmi. Buď toho Sarah vzhledem k svému těhotenství více dokončit nestihla, nebo to dle ní jako ukázka stačí. Do dnešních ulic nepřenosná kolekce inspirovaná odíváním královny Alžběty I. totiž snad bude mít showroomové pokračování, ve kterém se odrazí pouze honosná nálada.

NEJkontroverznější přehlídka

Druhá kolekce Hediho Slimana už stačila na samostatný článek. Její kontroverze je stejně nezpochybnitelná, jako že Yves Saint Laurent nevstane z mrtvých. Jedni kritici se zastávají Slimanovy odvahy a ochoty změnit běh událostí, jiní ho proklínají za zmaření odkazu.

NEJpřekvapivější přehlídka

Emanuel Ungaro je značka s historií započatou v 80. letech. Osm let uplynulo od odchodu jejího zakladatele a osm návrhářů se od té doby vystřídalo na jeho ředitelském postu.

První kolekce nového ředitele Fausta Puglisiho znamenala příjemné překvapení, které může po letech zklamávání znamenat i návrat mezi nejvyhledávanější špičku. “Chtěl jsem, aby to bylo velmi Ungaro, ale s grafickým přístupem. Není to romantické, je to více grafické,” řekl Puglisi v zákulisí a komentoval tak stellovský pohled na členění střihu i návrat k pro značku typickým puntíkům. Jeho řada v sobě nese velmi zábavnou osmdesátkovou sílu a prudkost.

NEJmladší přehlídka

Mladý designér bez prostředků má několik možností, jak se zviditelnit. Buď se o to pokusí sám a spolehne se na vrtkavou štěstěnu, nebo se přihlásí do jedné ze soutěží, a zažádá tak společně s prostorem na mole i o finance.

Minju Kim, vítězka H&M Design Award 2013, která svoji vítěznou kolekci předvedla na módním týdnu ve Stockholmu, získala kromě peněžní výhry i možnost prodávat své modely v kamenných obchodech. Za nimi ale zřejmě budete muset vycestovat – do českých prodejen se dostanou pouze zázrakem.

NEJvykrádající přehlídka

Když se po prezentaci amerického obdivovatele popkultury ozval Jimbo Phillips, že Jeremy Scott vykradl práci jeho i jeho otce, očekávala se nějaká reakce. Scott ale mlčí, a tak nezbývá nic jiného než ho považovat za trapného plagiátora, který navíc není schopen veřejné omluvy. Snad se domlouvá na mimosoudních vyrovnáních alespoň v tajnosti…

NEJočekávanější přehlídka

Alexander Wang prezentoval svoji první kolekci pro francouzský módní dům Balenciaga a byla to skutečná podívaná. Tedy přesněji – skutečně průměrná podívaná.

NEJpotištěnější přehlídka

Královna potisku. Takový titul si přesně Mary Katrantzou zaslouží. Ti, co si tím nebyli ještě před přehlídkou jisti, to po ní mohou s klidem potvrdit. Od britské nominované na Designérku roku 2012 na British Fashion Awards jsme zvyklí na konkrétní věc převedenou ve velmi živý abstraktní potisk. Na sezónu podzim/zima 2013 ale Mary trochu přitvrdila, ztemněla a zpoetičtela. Ve střizích i v tisku se odráží Japonsko a v celé kolekci je krásně vidět, že Katrantzou neumí jen pozitivně šokovat barevnou hravostí. Dokáže zaujmout i vážností.

NEJumělečtější přehlídka

I když by o toto označení mohli zápolit s alžbětínskou kolekcí Sarah Burton nebo Warholovými pracemi pokrytým Diorem, Dolce a Gabbana ho drží oprávněně. K tomu, že ve své početné řadě využily byzantské mozaiky, se jim musí přičíst kredit i za jejich převedení do současného vkusu. Zbytek modelů, tedy ty nepotištěné, sice využívají zdobnosti bohaté církve, ovšem ani kříž na krku nedokazuje, že by jejich nositelka byla celibát dodržující Boží ovečkou.

NEJnazdobenější přehlídka

I když šperky tvoří neodmyslitelnou součást většiny předváděných looků, často nemají nijak zvláštní příběh. To velké přívěšky z přehlídky Lanvin zůstanou v mysli nejedné ženy ještě dlouho. Protože co lépe vyjádří vaší náladu než zlato? Na výběr máte ze tří variant – slov Cool, Help a Happy.

NEJsdílenější přehlídka

Topshop se svoji linií Unique, prezentovanou na londýnském týdnu módy, vsadil na sociální sítě a možnosti sdílení. Před začátkem do světa vypouštěl videa s hlavními modelkami Carou Delevingne, Jourdan Dunn a Rosie Tapner, po skončení dal internetovému publiku možnost vyzkoušet si roli módního obchodníka a sestavovat si vlastní nákupní plány.

I když už od přehlídky uplynul nějaký čas, hrát si můžete i teď. Na webové stránce Topshopu se vám otevře aplikace s videem natočené kolekce z pohledu celkového i kamery nesené modelkou. Líbí se vám nějaký moment? Můžete si ho vyfotit a sdílet na Facebooku, Twitteru, Google+, Tumblr či Pinterestu. Líbí se vám soundtrack? Kupte si ho ihned přes obchod iTunes.

Topshop se prezentuje jako značka pro mladé a jako první dokázal ve velké míře reagovat na stále rostoucí vliv lákavých sociálních sítí. Uvidíme, jak myšlenku rozvine příště, a jestli to dotáhne i do žebříčku příští sezóny…


Foto: Archiv firem; Facebook.com