V 18. století, kdy ženy začaly dostávat hlavní role, se muselo něco změnit v jejich obutí. Rusalky, víly, labutě se musely doslova vznášet, a tak začala móda tance en pointe, pohybu na špičkách. První baletka, která odtančila kompletní představení na špičkách, byla dle dostupných informací Marie Taglioni v představení La Sylphide v roce 1832. Nejslavnějším dodavatelem baletní obuvi byl Ital Salvatore Capezio, který si otevřel obchod hned naproti Metropolitní opery v New Yorku. Nejdříve začal pouze s opravou baletních střevíčků, ale bylo jasné, že u toho nezůstane. Po jeho prvním kousku v roce 1910 ihned skočila primabalerína Anna Pavlova.
Po výrobě baletní obuvi skočila v zápětí další firma Freed fo London Ltd.. Bylo jasné, že se bude jednat o mimořádně úspěšný business, když baletky unosí až pět párů střevíčků týdně. Dalšími významnými výrobci baletní obuvi byli Jacob Bloch, renomovaná společnost Repetto nebo matka slavného tanečníka a choreografa madame Rosa Repetto. Americká návrhářka Claire McCardell byla první, která si uvědomila, že baletní střevíc má svůj půvab nejen na divadelních prknech, ale i v módě. V roce 1941 své první baleríny s pevnou podrážkou představila v obchodním domě Lord & Tailor a sklidila mimořádný úspěch.
První významnou nositelkou balerín byla slavná Brigitte Bardot, kterou feministická spisovatelka Simone de Beauvoir nazvala “nejkrásnější příklad osvobozené ženy v poválečné Francii”. Sama Brigitte, když získala hlavní roli Juliet v režijním debutu Rogera Vadima A bůh stvořil ženu z roku 1956, požádala Repettovu firmu o navrhnutí její taneční obuvi. Tak vznikla ikonická balerína jménem “Cendrillon” (Popelka), kterou herečka nosila i mimo filmové plátno.
Další celebritou, která dodala balerínám lesk a slávu, byla Audrey Hepburn. Na začátku však u Audrey panovala velká obava z toho, že baleríny přitáhnou velkou pozornost, jelikož měla na křehkou siluetu velké chodidlo. Nechtěla si je obout, ale režisér Stanley Donen trval na svém. Po uvedení filmu Usměvavá tvář, zaslala režisérovi omluvnou zprávu. Audrey začala baleríny nosit s pravidelnou intenzitou. Jejím vrchním dodavatelem se stal Salvatore Ferragamo, jehož značka herečku obouvala v letech 1954-1965.
V 60. letech baleríny zaznamenaly zánik, jelikož jejich jemnost se nehodila k pop-artem inspirované módě. Vzkříšení nastalo až v 80. letech, kdy je zpět na světlo vynesla princezna z Walesu Diana. V roce 1991 je zpět na trh uvedl návrhář obuvi Franco Fierramosca, který při jejich navrhování myslel právě na princeznu Dianu. Diane preferovala minimalistický styl balerín, které ráda nosila k úzkým kalhotám a klasickému blejzru.
Dnes jsou baleríny součástí každé kolekce přední obuvnické firmy. Pařížanky si svůj botník bez balerínek nemohou ani představit. Styl, krása, elegance, ženskost a především pohodlnost jsou nadčasovým aspektem a zárukou, že investice do těchto bot je tou nejsprávnější. A jaké baleríny nám nabízejí návrháři pro letošní jarní a letní sezonu?
Foto: Profimedia.cz; womenshealthmag.com; library.newschool.edu; fabulousyouparisblog.com; Archiv firem