První haute couture kolekce Rafa Simonse vynesla módnímu domu Dior o 24 % více, než za rok 2011 ty od Billa Gayttena, náhradníka Johna Galliana. Stála za tím možná i touha vlastnit něco tak nového a čerstvého, co mělo v porovnání s do té doby Dior charakterizujícími teatrálními kreacemi i velkou sběratelskou hodnotu.
Ale Raf Simons už nesází na minimalismus a květiny, které zapojoval do svých prvních kolekcí. Jak bylo patrné už například v řadě Dior Resort 2014, přestává se bát vrstev, zběsilejších kombinací materiálů a úpravy klasické siluety „New Look“.
Dior Couture 2014 se třpytí, leskne, využívá efektu pruhů i strukturovaných materiálů. Je v ní tolik různorodých prvků (nebo spíše o tolik více různorodých prvků než dříve?). Ale přesto je kompaktní. Jednotlivé motivy na sebe navazují, prolínají se.
Ale postupně: Přehlídka začala denními komplety z materiálů čistě navrstvených tak, jak už jsme na to u Simonse zvyklí. Tvrdé střihy se ale postupně uvolnily a zamotaly, následujícím šatům ozdobeným knoflíky vzdušnost zůstala. A pak přišly zatím nejefektnější materiály, strukturované, lesklé s třásněmi a vzory. Širokou škálu textilu doplňuje například pruhovaně vypodšívkovaná kožešina, plisé, satén či jakýsi hrubý průhledný tyl. Se siluetou Belgičan hýbal, někde ji uvolnil, jindy zaškrtil pod koleny nebo v pase.
Přestože si Raf Simons stále drží svoji tvář, do jeho pojetí nadřazené elegance se začíná pomalu vkrádat drama. Místy rozpačité, místy nezvyklé a místy prostě „simonsovské“. Každopádně nová Dior Couture 2014 nenudí, je v ní patrný vývoj a možná i pokládá základy směru, který Raf Simons rozvine na pařížském mole v září, kde představí kolekci na jaro/léto 2014.
Foto: Kamila Písaříková