Když jsem se s Norou sešla v útulné kavárně na Vinohradech, byla jsem jí okouzlena. Vysoká štíhlá kráska, ze které sršelo nadšení pro módu a pro všechno, co dělá, byla oblečená do nádherné kolové sukně a samozřejmě vyšívaného svetříku. A působila tak trochu nadpozemsky.
Řekněte, kdo je Nora Lee?
Nora Lee je taková moje dcera. Vznikla v době, kdy se mi narodil syn Oliver, kterého velmi miluji a jsem za něj moc ráda, ale stejně jako řada další žen jsem toužila po holčičce. A tak ji mám, jmenuje se po mě Nora a po manželovi Lee.
Co vaše “holčička” vlastně dělá?
Značka se specializuje na ručně vyšívané svetry ve stylu 50. let. Svetříky mi vozí můj manžel nejčastěji z Turecka, kde jsou velmi kvalitní a střihově zajímavé, a mi na ně aplikujeme ruční výšivku. Zakládáme si na tom, že každý svetřík je naprostý originál a to se myslím líbí jak mladým ženám a dívkám, které se zhlédly ve vintage stylu nebo nechtějí nakupovat v mainstreamových obchodech, tak i starším dámám. Ty si zase zakládají na kvalitě a chtějí podporovat rukodělnou tvorbu a lokální designéry. Ale máme třeba i svetříky pro malé holčičky. V poslední době jsme se pustili do textilních broží a spolu se značkou Lazy Eye plánujeme vyšívané westernové košile.
Proč jste se rozhodla pustit zrovna do vyšívaných svetříků ve stylu 50. let?
Asi protože miluji vintage a všechno co je spojené s 50. lety. Vždycky jsem hledala vyšívané svetry, které v tu dobu byly hodně populární, ale bohužel když se mi podařilo něco najít bylo to většinou v Americe a bylo to ve špatném stavu. Výšivka byla sežraná moly a perličky poztrácené. A to byl důvod, proč mě napadlo vytvořit starou věc, ale nově, tak aby vydržela po několik generací. Líbilo by se mi, kdyby třeba moje vnučka jednou svetříky nosila (říká s úsměvem mladá designérka). Navíc já miluji kroje a byla bych ráda, kdyby řemeslo výšivky nezaniklo, i to je tak trochu cílem značky Nora Lee.
Založit si značku, získat klientelu a fungovat, není nic jednoduchého. Co vám nejvíce pomohlo.
Určitě je dobré mít nějaké peníze do začátku, ale mě asi nejvíce pomohlo to, že jsem navštěvovala Fashion talky pořádané v Czech Fashion Council, které se zabývaly vším od vzniku značky, marketingem až po nějaké PR, ale třeba také tím, jak si samotnou značku ochránit, jak nastavit cenu a podobně. A právě tyto semináře mi pomohly značku rychle vybudovat a vyhnout se nějakým úskalím. Myslím, že takové informace většině designérů bohužel schází a je chyba, že se na školách nevyučují.
Svetříky jsou vyšívané ručně a do jejich výroby jste se pustila nejen sama, ale zapojila jste i maminku a babičku. Jak vznikl tenhle rodinný podnik?
Je to tak, vyšíváme všechny. Teď tedy nejvíce moje maminka, já jsem se začala více starat o marketing a propagaci značky. Ona dříve šila klobouky a v současné době jí chyběla nějaká ruční práce, toužila něco tvořit a tak v době kdy vznikala moje značky přirozeně vyplynulo to, že ji budeme dělat spolu.
Jak vybíráte vzory výšivky?
Je to pro mě pocitová záležitost. Sice se snažíme ladit barvy na sezónu, ale jinak nevytváříme žádné kolekce. Inspirujeme se tím co vidíme nebo tím jakou máme zrovna náladu.
Noro, co pro vás znamená ženskost?
Myslím, že je to o tom věřit si. Když si žena věří, pak ze sebe tu ženskost vyzařuje a nemusí mít na sobě ani korzet ani podpatky. Stačí si vzít sukni, vyzout se z tenisek a žena se začne jinak hýbat, ladněji se pohupovat. A přesně to dělají i naše svetry. Vidím, jak v té koketní květinové výšivce ženy rozkvetou a začnou se jinak vnímat.
Co jste si připravila pro návštěvníky prodejní výstavy Grace’n Glamour?
Na tuhle akci máme připravenou kolekci svetrů zdobených háčkovanými vánočními hvězdami. Fascinuje mě, jak v Americe, odkud pochází můj manžel, na Vánoce všechno zdobí. Možná až kýčovitě, ale oni to hrozně prožívají. Oblékají si takové šílené vánoční vesty a svetry a tady u nás mi to trochu chybí. I já ráda zdobím jak sebe tak domov a tak vznikly vánoční svetry. A já doufám, že se budou líbit.
Zdroj foto: www.noralee.cz