Nicméně klasické válenky v Praze příliš často nepotkáte, zatímco na boty Ugg a jejich bezpočet kopií narazíte nyní v zimě na každém rohu. V očích nás všech se jedná o relativně novodobou obuv, ale historie to vidí jinak. Ta se vrací o 200 let nazpět mezi honáky dobytka v Austrálii a na Novém Zélandu.
O názvu boty se vedou už léta diskuze. Jednou z variant je zkrácenina termínu ugly (angl. ošklivý), protože upřímně nejedná se o botu příliš ženskou a krásnou, nebo hug (ang. objetí), jelikož je to upravenější, dokonalejší varianta oněch zmiňovaných válenek, která jemněji obejme nohu. Ať je to jakkoli, tyto boty se staly jedny z nejvíce padělaných bot v historii obuvnictví. První firma, která je začala komerčně vyrábět, byla v roce 1930 Blue Mountain Ugg. V jejích začátcích boty prodávala spíše jako domácí přezůvky než módní trendy obuv. To změnil až rok 1973, kdy Australan Shane Stedman vytvořil variantu, kterou prodával surfařům.
Jsou totiž mimořádně praktické pro surfaře či pobřežní hlídku. Boty velmi rychle absorbují vodu z chodidel a drží teplo. Nenechte se pojmem pláž zmást. V červnu je v Austrálii moře hodně studené a teploty se drží nízko. To ale od lákavých vln nikoho neodradí a mít nohy v teple platí po celý rok. Stedmanovy boty však velmi rychle zapáchaly díky ovčí kůži, která stále obsahovala šlachy a neopracování. Tak vznikl nový model s upravenou ovčí kůží a gumovou podrážkou, který se stal trendem v kombinaci s otrhanými džínami.
Další úspěšný australský podnikatel Brian Smith v roce 1978 začal boty Ugg prodávat do Kalifornie pod značkou Ugg Australia. Jejich fenomén začal nabírat na obrátkách. Netrvalo dlouho a dostavil se obchodní úspěch. Firma Deckers Outdoor Corporation koupila Ugg Australia v roce 1995 za 15 milionů dolarů a to v době, kdy boty Ugg dostaly silnou mediální podporu v podobě herečky Pamely Anderson, která se díky seriálu Pobřežní hlídka stala hvězdou. Pamela mezi natáčením vždy obula pár bot Ugg a fotografie ihned obletěly celý svět.
Netrvalo dlouho a Pamelu následovala další řada světových celebrit včetně topmodelky Kate Moss nebo herečky Sarah Jessica Parker. V roce 2000 o nich básnila ve své show slavná Oprah Winfrey, kterou v té době sledovalo více jak 7 milionů lidí, takže lepší reklamu boty Ugg už nemohly získat.
Bota Ugg je považována za australský klenot, zatímco válenka za ten ruský. Mají nadměrně zakulacenou prošívanou špičku a díky tomu ji mnoho lidí považuje za ošklivou. Boty mají tendenci se rychle ničit, proto není považována za příliš kvalitní. Lékaři nejsou jejími zastánci pro nedostatečnou podporu nožní klenby. Bota se vyšlapává mimo podrážku a člověk musí použít hodně síly, aby jí vůbec zvedl od země. I když je to především zimní bota, do sněhu či deště není doporučována, protože na jejím povrchu zůstávají skvrny. Přesto všechno je to bota, kterou snad každá z nás ve svém botníku má. Její pohodlnost, rychlé obutí, teplo jsou zárukou neutuchající popularity.
Bohužel nekonečné padělání všeho, co jiný vymyslel, a to většinou v nekvalitním provedení, přimělo značku Jimmy Choo v roce 2011 vytvořit limitovanou kolekci této obuvi. Bota získala semišový povrch, zdobné nápadné cvočky a jméno Mandah. Ani to nestačilo botě Ugg vrátit status luxusu, a tak pod značkou Ugg nyní v buticích najdete i dřeváky, boty na podpatku a různé varianty povrchů jako pleteniny, kůže, semiš. Jediným poznávacím znamením zůstala podšívka z ovčí kůže. Jak současný hon za penězi a neúcta k originalitě zabije něčí velký nápad.
Foto: Pinterest; Archiv firem